تطوير منهج الفيزياء في ضوء مدخل العلوم والتکنولوجيا والهندسة والرياضيات STEM وفعاليته في اکتساب المفاهيم الفيزيائية وتنمية مهارات التفکير العلمي والاتجاهات العلمية لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

جامعة المنصورة - کلية التربية - مناهج وطرق تدريس

المستخلص

استهدف البحث الحالي تطوير منهج الفيزياء في ضوء مدخل العلوم والتکنولوجيا والهندسة والرياضيات STEM وتعرّف فعاليته في اکتساب المفاهيم الفيزيائية وتنمية مهارات التفکير العلمي والاتجاهات العلمية لدى طلاب الصف الأول الثانوي. وأسفرت نتائج البحث عن:
1-    منهج الفيزياء الحالي بالمرحلة الثانوية به بعض نواحي القصور في (الأهداف، المحتوى، أنشطة التعليم والتعلم وأساليب التقويم) في ضوء أبعاد ومعايير ومؤشرات مدخل العلوم والتکنولوجيا والهندسة والرياضيات STEM.
2-    وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.01 بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية وطلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم الفيزيائية ککل لصالح المجموعة التجريبية.
3-    وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.01 بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار المفاهيم الفيزيائية ککل لصالح التطبيق البعدي.
4-    وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.01 بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية وطلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفکير العلمي ککل لصالح المجموعة التجريبية.
5-    وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.01 بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التفکير العلمي ککل لصالح التطبيق البعدي.
6-    وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.01 بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية وطلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الاتجاهات العلمية ککل لصالح المجموعة التجريبية.
7-    وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.01 بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس الاتجاهات العلمية ککل لصالح التطبيق البعدي.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract
 
     The current research aimed to develop the physics curriculum in the light of the STEM approach and define Its effectiveness in the acquisition of physical concepts and the development of scientific thinking skills and scientific attitudes among students of the first year of secondary school. The search results resulted in:
1- The current physics curriculum at the secondary level suffers from some deficiencies in (objectives, content, teaching and learning activities and methods of assessment) in the light of the dimensions, standards and indicators of the STEM approach.
2- There were statistically significant difference at the mean level of 0.01 between the average scores of the experimental group and the control group students in the post-application of the Test of Physics concepts acquiring as a whole in favor of the experimental group.
3- There are statistically significant difference at the level of significance of 0.01 among the average scores of the experimental group in the tribal and remote applications of the Test of Physics concepts acquiring as a whole in favor of the post application.
4- There were statistically significant difference at the mean level of 0.01 between the average scores of the experimental group and the students of the control group in the post-application to the test of Scientific Thinking Skills as a whole in favor of the experimental group.
5- There are statistically significant difference at the level of significance of 0.01 among the average scores of the experimental group in the tribal and remote applications to the test of Scientific Thinking Skills as a whole in favor of the post-application.
6- There were statistically significant difference at the mean level of 0.01 between the average scores of the experimental group and the students of the control group in the post-application to the Scale of Scientific Attitudes as a whole in favor of the experimental group.
7- There are statistically significant difference at the level of significance of 0.01 among the average scores of the experimental group in the tribal and remote applications to the Scale of Scientific Attitudes as a whole in favor of the post-application.
 
 

الكلمات الرئيسية