واقع رفاهية طالبات المرحلة الثانوية ودوره في التحصيل الدراسي في مجال الرياضيات

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

المستخلص:
هدفت الدراسة إلى تشخيص واقع رفاهية طالبات المرحلة الثانوية في مجال الرياضيات، والكشف عن أبرز المعوقات والمتطلبات اللازمة لتعزيزها، بالإضافة إلى دراسة الفروق في مستويات الرفاهية باختلاف نوع المدرسة (حكومية/أهلية) وفئة المستجيب (طالبة، معلمة رياضيات، مديرة). كما سعت إلى بلورة تصورٍ مقترح يسهم في تعزيز رفاهية الطالبات بما يدعم تحسين تحصيلهن الدراسي في الرياضيات، وتكونت العينة من (2783) مستجيبًا، توزعوا إلى 2071 طالبة بنسبة (74.42%)، و482 معلمة رياضيات بنسبة (17.32%)، و230 مديرة مدرسة بنسبة (8.26%)، ومن مدارس حكومية بنسبة (76.90%) وأهلية بنسبة (23.10%)، وذلك ضمن نطاق الإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض. وقد جُمعت البيانات عبر استبانة مكونة من (51) عبارة على ثلاثة محاور (الواقع – المعوقات – المتطلبات)، وتم التحقق من صدقها وثباتها؛ حيث بلغت قيمة معامل ألفا كرونباخ للمحاور (0.95–0.98) وللأداة ككل(0.96) ، وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا باختلاف فئة المستجيب على جميع المحاور، حيث جاءت الفروق لصالح مديرات المدارس في محوري «الواقع» و«المعوقات»، ولصالح المديرات والمعلمات في محور «المتطلبات» مقارنة بالطالبات، كما تبين وجود فروق دالة تُعزى إلى نوع المدرسة؛ إذ كانت لصالح المدارس الأهلية في محور «الواقع»، بينما جاءت لصالح المدارس الحكومية في محوري «المعوقات» و«المتطلبات». وتأسيسًا على هذه النتائج، قدمت الدراسة تصورًا مقترحًا لتعزيز رفاهية طالبات المرحلة الثانوية بما ينعكس إيجابًا على تحصيلهن الدراسي في مجال الرياضيات.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The study aimed to diagnose the current reality of secondary school female students’ well-being in mathematics, to identify the most prominent challenges and requirements necessary for its enhancement, and to examine the differences in well-being levels according to the type of school (public/private) and respondent category (student, mathematics teacher, school principal). Furthermore, the study sought to develop a proposed framework to enhance female students’ well-being in a way that contributes to improving their academic achievement in mathematics, The study employed a descriptive survey approach appropriate to its objectives. The sample consisted of 2,783 respondents, including 2,071 students (74.42%), 482 mathematics teachers (17.32%), and 230 school principals (8.26%), representing public schools (76.90%) and private schools (23.10%) under the jurisdiction of the General Administration of Education in Riyadh. Data were collected through a questionnaire comprising 51 items distributed across three domains (current status, challenges, and requirements). The instrument’s validity and reliability were verified, with Cronbach’s alpha values ranging between 0.95 and 0.98 for the domains, and 0.96 for the overall instrument, The results indicated statistically significant differences across all domains according to the respondent category. The differences were in favor of school principals in the “current status” and “challenges” domains, and in favor of principals and teachers over students in the “requirements” domain. Moreover, significant differences emerged according to the type of school: in favor of private schools in the “current status” domain, while in favor of public schools in the “challenges” and “requirements” domains. Based on these findings, the study proposed a framework to enhance the well-being of secondary school female students in mathematics, which is expected to positively influence their academic achievement in the subject

الكلمات الرئيسية