الملخص: قاست الدراسة مستوى الممارسات التدريسية القائمة على العدالة الاجتماعية، لدى معلمات رياضيات المرحلة المتوسطة بمدينة عرعر، وعددهن (56) معلمة، طُبِّقَتْ عليهنَّ بطاقة ملاحظة، ضمَّت (26) ممارسة، في خمسة محاور/كفايات. وطبقت الدراسة المنهج الوصفي. وبينت نتائج التحليل الإحصائي، أنَّ مستوى أداء المعلمات كان عاليًا في محوري: (العدل الاجتماعي)، و(الإنصاف الاجتماعي)، و(متوسِّطًا) في محاور: (القبول الاجتماعي)، و(الإحسان الاجتماعي)، و(المساواة الاجتماعية)، مع فروق دالَّة إحصائيًّا على المقياس؛ ككل، تبعًا لمتغير (سنوات الخدمة)، وفي محور (العدل الاجتماعيِّ)، تبعًا لمتغير (الدَّورات التَّدريبيَّة في مجال الممارسات التَّدريسيَّة). وقدمت الدراسة في ضوء نتائجها عددًا من التوصيات، والمقترحات.
الكلمات المفتاحية: الممارسات التدريسية، العدالة الاجتماعية، معلم الرياضيات، المرحلة المتوسطة.
The Teaching Practices Based on Social Justice Among Intermediate Stage Mathematics Female Teachers Abeer Bint Awwad Al-Enezi
General Administration of Education in Northern Border Region - Ministry of Education – Kingdom of Saudi Arabia Aboora-48@hotmail.com
Hilal Ibn Mezel Al-Enezi
Associate Professor of Curriculum & Instructions in Mathematics Education
Northern Border University -Kingdom of Saudi Arabia hilalmezel@hotmail.com ABSTRACT:
The study measured the level of teaching practices based on social justice among (56) middle school mathematics female teachers in Arar city. An observation card was applied to them, which included (26) practices, in five axes/competencies. The study applied the descriptive approach. The results of the statistical analysis showed that the level of teachers' performance was high in the axes: (Social Justice) and (Social Equity), and average in the axes: (Social Acceptance), (Social Benevolence), and (Social Equality), with statistically significant differences on the scale; As a whole, according to the variable (Years of Service), and in the axis (Social Justice), according to the variable (training courses in the field of teaching practices). In light of its results, the study presented a number of recommendations and proposals.
Keywords: Teaching Practices, Social Justice, Mathematics Teacher, Intermediate School.
العنزي, عبير بنت عواد, & العنزي, هلال بن مزعل. (2025). ...الممارسات التدريسية القائمة على العدالة الاجتماعية لدى معلمات الرياضيات في المرحلة المتوسطة..... مجلة کلية التربية بالمنصورة, 131(1), 385-428. doi: 10.21608/maed.2025.455280
MLA
عبير بنت عواد العنزي; هلال بن مزعل العنزي. "...الممارسات التدريسية القائمة على العدالة الاجتماعية لدى معلمات الرياضيات في المرحلة المتوسطة....", مجلة کلية التربية بالمنصورة, 131, 1, 2025, 385-428. doi: 10.21608/maed.2025.455280
HARVARD
العنزي, عبير بنت عواد, العنزي, هلال بن مزعل. (2025). '...الممارسات التدريسية القائمة على العدالة الاجتماعية لدى معلمات الرياضيات في المرحلة المتوسطة....', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 131(1), pp. 385-428. doi: 10.21608/maed.2025.455280
VANCOUVER
العنزي, عبير بنت عواد, العنزي, هلال بن مزعل. ...الممارسات التدريسية القائمة على العدالة الاجتماعية لدى معلمات الرياضيات في المرحلة المتوسطة..... مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2025; 131(1): 385-428. doi: 10.21608/maed.2025.455280