...الوظائف التنفيذية كمنبئ بالتنظيم الانفعالي لدى طالبات كلية التربية بجامعة أم القرى.....

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

10.21608/maed.2025.451389

المستخلص

ملخص البحث:
هدف البحث إل الكشف عن الوظائف التنفيذية كمنبئ بالتنظيم الانفعالي لدى طالبات كلية التربية بجامعة أم القري، على عينة بلغت (141) طالبة، طُبّق عليهن مقياس الوظائف التنفيذية من إعداد الباحثة، ومقياس التنظيم (Gross & Gohn 2003)، ترجمة (البراهمة،2017). وقد أظهرت النتائج أن الطالبات يتمتعن بمستويات مرتفعة من الكفاءات التنفيذية اللازمة للضبط والتحكّم المعرفي والانفعالي، كما بينت أن الوظائف التنفيذية تُمثل متغيرًا مُفسرًا ذا دلالة إحصائية في التنبؤ بمستوى التنظيم الانفعالي لدى الطالبات، لا سيما بُعد "ضبط الانتباه"، الذي شكّل مساهمة تنبؤية دالة إحصائيًّا في درجة التنظيم الانفعالي. كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطالبات في تخصصي الطفولة المبكرة وعلم النفس على جميع أبعاد مقياسي الوظائف التنفيذية والتنظيم الانفعالي.
الكلمات المفتاحية: الوظائف التنفيذية، التنظيم الانفعالي، طالبات كلية التربية بجامعة أم القري.
 
 
 
 
 
Executive Functions as a Predictor of Emotion Regulation Among Female Students at the College of Education,
 Umm Al-Qura University
Khadeja jamil halawani
Department of Psychology, College of Education, Umm Al-Qura University, KSA.
Email: Kjhalawani@uqu.edu.sa
 
Abstract:
 The aim of this study was to examine executive functions as a predictor of emotion regulation among female students at the College of Education, Umm Al-Qura University. The study sample consisted of 141 students, who were assessed using an Executive Functions Scale developed by the researcher, and the Emotion Regulation Questionnaire (Gross & John, 2003), translated by Al-Brahmeh (2017). The results indicated that the students possessed high levels of executive competencies essential for cognitive and emotional regulation. Furthermore, executive functions emerged as a statistically significant predictor of emotion regulation levels, particularly the dimension of attention control, which showed a significant predictive contribution to emotion regulation. Additionally, the findings revealed no statistically significant differences between the mean scores of students majoring in Early Childhood Education and those in Psychology across all dimensions of both the Executive Functions Scale and the Emotion Regulation Scale.
Keywords: Executive Functions, Emotion Regulation, Female Students at the College of Education Umm Al-Qura University

الكلمات الرئيسية