..تقدير الذات كمتغير وسيط في العلاقة بين التوقعات الوالدية المدركة وسلوك الغش الأكاديمي لدى طلاب الجامعة...

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

10.21608/maed.2024.450889

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث إلى الكشف عن إمكانية تحقيق النموذج المقترح للعلاقة بين التوقعات الوالدية المدركة كمتغير مستقل وسلوك الغش الأكاديمي كمتغير تابع من خلال تقدير الذات كمتغير وسيط، كذا الكشف عن التأثيرات المباشرة، وغير المباشرة لمتغيرات البحث لدى عينة من طلاب الجامعة، وتكونت العينة من  (549) طالبًا وطالبة، تم اختيارهم من طلاب الجامعة، بواقع (292) من الذكور، (257) من الإناث تراوحت أعمارهم بين (18-23) عامًا، بمتوسط عمري قدره (89,20) عامًا، وانحراف معياري (81,3) واستخدم الباحثون مقاييس: التوقعات الوالدية المدركة، وسلوك الغش الأكاديمي، تقدير الذات، وجميعهم من(إعداد الباحثِين)، مع استخدام المنهج الوصفي. وباستخدام الأسلوب الإحصائي "تحليل المسار" للتحقق من النموذج باستخدام البرنامج الإحصائي (AMOS. V.26)، وتوصلت النتائج إلى وجود مطابقة جيدة بين نموذج تحليل المسار وبيانات المشاركين في البحث: أن جميع قيم مؤشرات المطابقة لنموذج تحليل المسار للتوقعات الوالدية المدركة كمتغير مستقل، وتقدير الذات كمتغير وسيط، وسلوك الغش الأكاديمي كمتغير تابع، جاءت في المدى المقبول لحسن المطابقة وبدرجات جيدة، كما أظهرت النتائج وجود تأثيرات مباشرة موجبة للتوقعات الوالدية المدركة في سلوك الغش الأكاديمي، ووجود تأثيرات مباشرة سالبة لتقدير الذات في سلوك الغش الأكاديمي، ووجود تأثيرات مباشرة سالبة للتوقعات الوالدية المدركة في تقدير الذات، كما أوضحت النتائج أن تقدير الذات يتوسط جزئيًا العلاقة بين التوقعات الوالدية المدركة والغش الأكاديمي، وهو ما يؤكد أن للتوقعات الوالدية المدركة تأثيرًا كبيرًا سواء بصورة مباشرة أو عبر تقدير الذات كمتغير وسيط لدى طلاب الجامعة.
كلمات مفتاحية: تقدير الذات، التوقعات الوالدية المدركة، سلوك الغش الأكاديمي، طلاب الجامعة.
 
Abstract
 
The aim of the research was to reveal the possibility of achieving the proposed model of the relationship between perceived parental expectations as an independent variable and academic cheating behavior as a dependent variable through self-esteem as a mediating variable. Additionally, the research aimed to uncover the direct and indirect effects of the research variables among a sample of university students. The sample consisted of (549) male and female students, selected from university students, with (292) males and (257) females, whose ages ranged between (18-23) years, with a mean age of (20.89) years and a standard deviation of (3.81). The researchers used measures: perceived parental expectations, academic cheating behavior, self-esteem, all of which were (prepared by the researchers), using the descriptive approach. Using the statistical method "Path Analysis" to verify the model using the statistical program (AMOS. V.26), the results found a good fit between the path analysis model and the research participants' data: All values of the fit indices for the path analysis model of perceived parental expectations as an independent variable, self-esteem as a mediating variable, and academic cheating behavior as a dependent variable, were in the acceptable range for good fit and with good degrees. The results also showed that there were statistically significant positive direct effects of perceived parental expectations on academic cheating behavior, statistically significant negative direct effects of self-esteem on academic cheating behavior, and statistically significant negative direct effects of perceived parental expectations on self-esteem. The results also indicated that self-esteem partially mediates the relationship between perceived parental expectations and academic cheating, which confirms that perceived parental expectations have a significant impact, either directly or through self-esteem as a mediating variable among university students.
Key Words: Self-Esteem, Perceived Parental Expectations, Academic Cheating behavior, University Students.

الكلمات الرئيسية