ملخص هدفت الدراسة إلى قياس أثر أثر برنامج إرشادي معرفي سلوكي على تقدير الذات لدى طالبات المرحلة الثانوية المدركات للإساءة الوالدية. اعتمدت الباحثة في الدراسة الحالية على المنهج شبه التجريبي (قبلي/ بعدي/ تتبعي) لمجموعتين (تجريبية وضابطة)؛ وذلك لملاءمته لطبيعة الدراسة، حيث تهدف الدراسة إلى اختبار فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لخفض بعض الاضطرابات السلوكية وأثره على تقدير الذات لدى طالبات المرحلة الثانوية المدركات للإساءة الوالدية. . قامت الباحثة بالعديد من الإجراءات قبل تطبيق برنامج إرشادي معرفي سلوكي لحصر عينة الدراسة، حيث قامت الباحثة بتطبيق مقياس الإساءة الوالدية المدركة علي طالبات الصف الأول الثانوي وتم اختيار الطالبات اللاتي حصلن علي درجة مرتفعة علي مقياس الإساءة الوالدية 132 درجة فأعلي وبلغ عددهم (30) طالبة بمتوسط عمري(16.685) وانحراف معياري قدره (0.252)، تمّ تقسيمهم إلى مجموعتين متكافئتين :- مجموعة تجريبية : (15) طالبة بمتوسط عمري (16.693) وانحراف معياري قدره (0.231) ، ومجموعة ضابطة (15) طالبة بمتوسط عمري (16.677) وانحراف معياري قدره(0.278) . وأسفرت نتائج الدراسة عن أنه توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطى رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة فى الدرجة الكلية لمقياس تقدير الذات لدى طالبات المرحلة الثانوية فى القياس البعدى لصالح المجموعة التجريبية (متوسط الرتب الأعلى = 23)، حيث جاءت قيمة "Z=4.679" دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01). ولا توجد هناك أى حالات سالبة بعد الترتيب فى مقابل 15 حالة موجبة فى الدرجة الكلية لمقياس تقدير الذات لدى طالبات المرحلة الثانوية المدركات للإساءة الوالدية، وهذا بدوره يدل على وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطى رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبية فى القياسين القبلي والبعدي فى الدرجة الكلية لمقياس تقدير الذات لدى طالبات المرحلة الثانوية المدركات للإساءة الوالدية؛ وذلك لصالح القياس البعدى (حيث كان متوسط رتب الحالات الإيجابية = 8، بينما كان متوسط رتب الحالات السلبية = صفر)؛ حيث جاءت قيمة "Z= 3.409" دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01)، مما يشير للتأثير الإيجابى للبرنامج الإرشادي المعرفي السلوكي في خفض الدرجة الكلية لمقياس تقدير الذات لدى طالبات المرحلة الثانوية المدركات للإساءة الوالدية. الكلمات المفتاحية : برنامج إرشادي معرفي سلوكي, تقدير الذات, الإساءة الوالدية. Abstract
The study aimed to measure the impact of a cognitive-behavioral guidance program on self-esteem among secondary school female students who are aware of parental abuse. In the current study, the researcher relied on the quasi-experimental approach (pre/post/follow-up) for two groups (experimental and control); This is due to its suitability to the nature of the study, as the study aims to test the effectiveness of a cognitive-behavioral guidance program to reduce some behavioral disorders and its impact on self-esteem among secondary school female students who are aware of parental abuse. The researcher took several procedures before applying a cognitive behavioral guidance program to limit the study sample, as the researcher applied the perceived parental abuse scale to first-year secondary school students. The students who obtained a high score on the parental abuse scale of 132 degrees or higher were selected, and their number was (30) students with an average age of (16.685) and a standard deviation of (0.252). They were divided into two equal groups: - An experimental group: (15) students with an average age of (16.693) and a standard deviation of (0.231), and a control group (15) students with an average age of (16.677) and a standard deviation of (0.278). The results of the study showed that there are statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental and control groups in the total score of the self-esteem scale among secondary school students in the post-measurement in favor of (in the direction of) the experimental group (average of the highest ranks = 23), as the value of "Z = 4.679" was statistically significant at a significance level of (0.01). There were no negative cases after the ranking compared to 15 positive cases in the total score of the self-esteem scale among secondary school students who were aware of parental abuse, which in turn indicates the existence of statistically significant differences between the average ranks of the scores of the students of the experimental group in the pre- and post-measurements in the total score of the self-esteem scale among secondary school students who were aware of parental abuse; in favor of (in the direction of) the post-measurement (as the average ranks of the positive cases = 8, while the average ranks of the negative cases = zero); The value of "Z= 3.409" was statistically significant at a significance level of (0.01), indicating the positive impact of the cognitive-behavioral guidance program in reducing the total score of the self-esteem scale among secondary school female students who are aware of parental abuse. Keywords: cognitive-behavioral guidance program, self-esteem, parental abuse
محمد, حميدة السيد سليمان. (2025). ..فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي على تقدير الذات لدى طالبات المرحلة الثانوية المدركات للإساءة الوالدية.... مجلة کلية التربية بالمنصورة, 129(2), 403-423. doi: 10.21608/maed.2025.447995
MLA
حميدة السيد سليمان محمد. "..فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي على تقدير الذات لدى طالبات المرحلة الثانوية المدركات للإساءة الوالدية...", مجلة کلية التربية بالمنصورة, 129, 2, 2025, 403-423. doi: 10.21608/maed.2025.447995
HARVARD
محمد, حميدة السيد سليمان. (2025). '..فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي على تقدير الذات لدى طالبات المرحلة الثانوية المدركات للإساءة الوالدية...', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 129(2), pp. 403-423. doi: 10.21608/maed.2025.447995
VANCOUVER
محمد, حميدة السيد سليمان. ..فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي على تقدير الذات لدى طالبات المرحلة الثانوية المدركات للإساءة الوالدية.... مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2025; 129(2): 403-423. doi: 10.21608/maed.2025.447995