**تعزيز القدرة الذهنيَّة لدى طلاب الإعاقة الفكريَّة البسيطة من خلال الأنشطة اللاصفيَّة نموذج مقترح لمعلمي التربية الخاصة...

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

10.21608/maed.2023.441685

المستخلص

المستخلص:
هدفت الدراسة إيجاد نموذج مقترح للأنشطة غير الصفية لتعزيز الجانب الذهني لدى الطلبة ذوي الإعاقة الفكريَّة البسيطة؛ وأداة الدراسة تصميم النموذج للأنشطة اللاصفيَّة للطلبة ذوي الإعاقة الفكريَّة البسيطة. والنموذج عبارة عن محتوى تدريبي يشمل الوسائل اللفظية والمرئية والأنشطة الأدائية ووسائل تعلمية رقمية. واستند في اختبار كفاءة نموذج النشاط اللاصفي المقترح على أسلوب (دلفاي)، أوضحت نتائج الجولة الأولى إجماع الخبراء على أن النموذج المقترح اتسم بتحقيق التوازن الموضوعي بين المعارف والمهارات والاتجاهات. في الجولة الثانية كانت النتائج إشادة الخبراء بالتعديلات التي تمت بناءً على مقترحاتهم في الجولة الأولى وآلية التنفيذ المقترحة من قبل الباحثة، وفي الجولة الثالثة أجمع الخبراء على كفاءة النموذج من الناحية النظرية وتوقع كفاءته عمليًّا واقتراح إجراء دراسة تقويمية بعد التطبيق بذلك أخذ النموذج صيغته الموضوعية النهائية. ثم اختتمت الدراسة بالنتائج والتوصيات.
الكلمات المفتاحية: القدرة الذهنيَّة، الإعاقة الفكريَّة، الأنشطة اللاصفيَّة، معلمي التربية الخاصة.
 
 
Enhancing the Cognitive Abilities of Students with Mild Intellectual Disabilities through Non-Classroom Activities: A Proposed Model for Special Education Teachers
Mashael Abdul Rahman Al-Shaer
Assistant Professor of Special Education at the College of Applied Studies and Community Service, King Saud University, Riyadh
Email: malshaer@ksu.edu.sa
ABSTRACT
This study aimed to develop a proposed model for non-classroom activities to enhance cognitive aspects among students with mild intellectual disabilities. The study utilized a design model for non-classroom activities tailored for students with mild intellectual disabilities. The model comprised instructional content that included verbal and visual means, performance-based activities, and digital learning tools. The efficacy of the proposed non-classroom activity model was tested using the Delphi method. The results of the first round indicated expert consensus that the proposed model achieved a balanced integration of knowledge, skills, and attitudes. In the second round, experts praised the modifications made based on their suggestions in the first round and the implementation mechanism proposed by the researcher. In the third round, experts unanimously agreed on the theoretical efficiency of the model and anticipated its practical efficacy, suggesting the need for an evaluative study after implementation. The model then concluded its final objective formulation. The study concluded with the results and recommendations.
Keywords: Cognitive Abilities, Intellectual Disabilities, Non-Classroom Activities, Special Education Teachers

الكلمات الرئيسية