....فعالية برنامج معرفى سلوكى في تنمية الأمل لدى المتشبحين من طلاب الجامعة...

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

المستخلص
هدفت الدراسة وضع برنامج إرشادى معرفى سلوكى لتنمية الأمل لدى المتشبحين من طلاب الجامعة، والكشف عن مدى تأثير البرنامج في تحسين الأمل لدى الطلاب .
وقد اتبعت الباحثة المنهج التجريبى الذى يقوم على تصميم مجموعتين إحداهما تجريبية ، والأخرى ضابطة ، وتكونت العينة الاستطلاعية من ( 100 ) طالبا وطالبة من طلاب الجامعة، في حين تكونت العينة الأساسية من ( 20 ) طالبة وطالبة شملت ( 10 ) للمجموعة التجريبية ، و(10) للمجموعة الضابطة .
الأدوات المستخدمة في الدراسة عبارة عن مقياس التشبح ( إعداد الباحثة ) ومقياس الأمل لسنايدر ، والبرنامج الإرشادى ( إعداد الباحثة ) ، تم تطبيقها على المجموعة التجريبية والضابطة ، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:

توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطى رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدى على مقياس الأمل لصالح المجموعة التجريبية .
توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات المجموعة التجريبية في القياس القبلى والبعدى على مقياس الأمل لصالح القياس البعدى .
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدى والتتبعى على مقياس الأمل .
بلغ حجم تأثير البرنامج الإرشادى في قيمة الأمل ( 0.776 ) مما يشير إلى أن (77.6% ) من التباين في الأمل يرج إلى تأثير البرنامج الإرشادى المستخدم في الدراسة الحالية ، وأن النسبة المتبقية ترجع إلى عوامل أخرى ، وهذا يدل على حجم تأثير كبير للبرنامج الإرشادى في تنمية الأمل لدى المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة.

الكلمات المفتاحية : الأمل – التشبح – البرنامج المعرفى السلوكى .
Abstract
The study aimed to develop a cognitive-behavioral counseling program to develop hope among attractive university students, and to reveal the extent of the program’s impact on improving hope among students.
The researcher followed the experimental approach, which is based on designing two groups, one of which is an experimental and the other is a control.The survey sample consisted of (100) male and female university students, while the basic sample consisted of (20) female and male students, which included (10) for the experimental group, and (10) for the control group.
The tools used in the study were the bogey scale (prepared by the researcher), the Snyder hope scale, and the counseling program (prepared by the researcher).They were applied to the experimental and control group, and the study reached the following results:
There are statistically significant differences between the mean score ranks of the experimental and control groups in the dimensional measurement on the Hope Scale in favor of the experimental group.
There are significant differences between the mean ranks of the experimental group's scores in the pre and post scale on the Hope Scale in favor of the post scale.
There are no significant differences between the mean score ranks of the experimental group in the dimensional and tracer measurements on the Hope Scale.
The size of the effect of the counseling program on the value of hope was (0.776), which indicates that (77.6%) of the variance in hope is due to the effect of the counseling program used in the current study, and that the remaining percentage is due to other factors, and this indicates the size of the significant effect of the counseling program.In developing hope in the experimental group compared to the control group.
Keywords: hope – ghost – cognitive behavioral program .

الكلمات الرئيسية