المستخلص:
هدف البحث إلى الكشف عن تحديد مهارات التفكير التصميمي ومدى توافرها لدى معلمي العلوم بالمرحلة الابتدائية. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، وتم حساب حجم العينة المناسب للدراسة والممثل للمجتمع أفضل تمثيل من خلال معادلة (ستيفن ثامبسون) والتي أظهرت أن حجم العينة المناسب هو (202)، وبالتالي تم سحب عينة عشوائية طبقية من معلمي ومعلمات العلوم بالمرحلة الابتدائية بواقع (122) معلم، و(80) معلمة، واعتمدت الدراسة على الاستبانة كأداة رئيسة للحصول على استجابات أفراد عينة الدراسة. توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: هناك درجة توافر كبيرة جداً (88.7%) لمهارات التفكير التصميمي لدى معلمي العلوم بالمرحلة الابتدائية، وقد جاء ترتيب هذه المهارات على النحو التالي (مهارة توليد الأفكار، مهارة التعاطف، مهارة النمذجة، مهارة الاختبار، مهارة التحديد). وفي ضوء النتائج السابقة أوصت الدراسة بما يلي: إلزام المعلمين بحضور ورش عمل سنوية في التفكير التصميمي لضمان تحديث مهاراتهم وفقًا لأحدث التطورات التربوية، وتصميم برامج تدريبية متخصصة في علم النفس التربوي والتواصل الفعّال لتعزيز قدرة المعلمين على فهم مشكلات الطلاب والتفاعل معها بطرق داعمة. الكلمات المفتاحية: مهارة التعاطف، مهارة التحديد، مهارة توليد الأفكار، مهارة النمذجة، مهارة الاختبار، معلمي العلوم.
Assessment of Design Thinking Skills Among Science Teachers in Elementary Schools Abstract
This study aimed to identify design thinking skills and assess their prevalence among elementary school science teachers. A descriptive research method was adopted, and the appropriate sample size was determined using Stephen Thompson’s equation, which indicated that a representative sample should include 202 participants. Based on this, a stratified random sample was selected, consisting of 122 male and 80 female science teachers. The study primarily relied on a questionnaire as the main tool for collecting data from the participants.
The findings revealed that design thinking skills were highly prevalent among elementary school science teachers, with an overall availability rate of 88.7%. These skills were ranked in the following order: idea generation, empathy, prototyping, testing, and problem definition. This indicates a strong presence of creative and problem-solving abilities among science teachers, which are essential for fostering innovation in the learning process.
In light of these results, the study recommended that science teachers be required to attend annual workshops on design thinking to ensure that their skills remain updated in line with the latest educational advancements. Additionally, it emphasized the importance of developing specialized training programs in educational psychology and effective communication to enhance teachers’ ability to understand students’ challenges and engage with them in a supportive and constructive manner.
Keywords: Empathy, Problem Definition, Idea Generation, Prototyping, Testing, Science Teachers.
عبده الأمير, نايف بن مهدي بن, & محمد, راشد محمد راشد. (2025). تقويم واقع مهارات التفكير التصميمي لدى معلمي العلوم بالمرحلة الابتدائية.... مجلة کلية التربية بالمنصورة, 130(1), 506-540. doi: 10.21608/maed.2025.437893
MLA
نايف بن مهدي بن عبده الأمير; راشد محمد راشد محمد. "تقويم واقع مهارات التفكير التصميمي لدى معلمي العلوم بالمرحلة الابتدائية...", مجلة کلية التربية بالمنصورة, 130, 1, 2025, 506-540. doi: 10.21608/maed.2025.437893
HARVARD
عبده الأمير, نايف بن مهدي بن, محمد, راشد محمد راشد. (2025). 'تقويم واقع مهارات التفكير التصميمي لدى معلمي العلوم بالمرحلة الابتدائية...', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 130(1), pp. 506-540. doi: 10.21608/maed.2025.437893
VANCOUVER
عبده الأمير, نايف بن مهدي بن, محمد, راشد محمد راشد. تقويم واقع مهارات التفكير التصميمي لدى معلمي العلوم بالمرحلة الابتدائية.... مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2025; 130(1): 506-540. doi: 10.21608/maed.2025.437893