استخدام استراتيجيات التعليم المتمايز في تدريس مادة الأحياء لتنمية الفهم العميق والثقة بالنفس لدى طلاب المرحلة الثانوية.....

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث :
هدف البحث الحالي إلي التعرف علي فاعلية استخدام استراتيجيات التعليم المتمايز في تدريس مادة الأحياء لتنمية الفهم العميق والثقة بالنفس لدى طلاب المرحلة الثانوية ، ولتحقيق هذا الهدف سعى البحث للإجابة عن السؤال الرئيس التالي : ما فاعلية استخدام استراتيجيات التعليم المتمايز في تدريس مادة الأحياء في تنمية الفهم العميق والثقة بالنفس لدي طلاب المرحلة الثانوية ؟ ، وقد استخدمت الباحثة المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي ، وتكونت مجموعة البحث من (80) طالبة من طالبات الصف الثاني الثانوي بمدرستي ( أحمد شلباية الثانوية بنات بالمنزلة ، وأحمد شلباية الثانوية المشتركة بالبصراط التابعتين لإدارة المنزلة التعليمية) ، و تم تقسيمهن بالتساوي إلي مجموعتين ؛ الأولي : مجموعة تجريبية : و تشتمل علي (40) طالبة ، يدرسن فصلي " النقل في الكائنات الحية " و " التنفس في الكائنات الحية " من مقرر الأحياء للفصل الدراسي الأول وفقا لاستراتيجيات التعليم المتمايز ، و الثانية : مجموعة ضابطة : و تشتمل علي (40) طالبة ، يدرسن فصلي " النقل في الكائنات الحية " و " التنفس في الكائنات الحية " من مقرر الأحياء للفصل الدراسي الأول وفقا للطريقة المعتادة ، و قد قامت الباحثة بإعداد مواد المعالجة التجريبية المتمثلة في " دليل المعلم ، وكراسة نشاط الطالب " ، بالإضافة إلي إعداد أدوات البحث والمتمثلة في " اختبار الفهم العميق و مقياس الثقة بالنفس " . وقد أسفرت نتائج البحث عن فاعلية استخدام استراتيجيات التعليم المتمايز في تدريس مادة الأحياء لتنمية الفهم العميق والثقة بالنفس لدى طلاب المرحلة الثانوية ، وفي ضوء هذه النتائج قدمت الباحثة بعض التوصيات ، والبحوث المقترحة .
كلمات مفتاحية : استراتيجيات التعليم المتمايز ، الفهم العميق ، الثقة بالنفس ، مادة الأحياء ، المرحلة الثانوية.
Rasearch Abstract
The current study aimed to identify the effectiveness of using differentiated instruction strategies in teaching biology to develop deep understanding and self-confidence among secondary school students. To achieve this goal, the research sought to answer the following main question: What is the effectiveness of using differentiated instruction strategies in teaching biology in developing deep understanding and self-confidence among secondary school students? The researcher used the experimental method with a quasi-experimental design. The research group consisted of (80) female students from the second secondary grade at (Ahmed Shalabiya Girls Secondary School in El-Manzala, and Ahmed Shalabiya Co-educational Secondary School in Bosrat, affiliated with the El-Manzala Educational Administration). They were divided equally into two groups:  The first: An experimental group, comprising (40) female students, studied the chapters "Transportation in Living Organisms" and "Respiration in Living Organisms" from the first-semester biology curriculum, using differentiated instruction strategies. The second: A control group, comprising (40) female students, studied the chapters "Transportation in Living Organisms" and "Respiration in Living Organisms" from the first-semester biology curriculum, using the usual method. The researcher prepared the experimental treatment materials, including a teacher's guide and a student activity booklet, in addition to developing research tools, including a deep understanding test and a self-confidence scale. The research results demonstrated the effectiveness of using differentiated instruction strategies in teaching biology to develop deep understanding and self-confidence among secondary school students. In light of these findings, the researcher presented some recommendations and proposed research.
Keywords: Differentiated Instruction Strategies, Deep Understanding, Self-Confidence, Biology, Secondary School.

الكلمات الرئيسية