تطوير منهج الكيمياء في ضوء مبادئ نظرية المرونة المعرفية لتنمية التفكير الايجابي والتحصيل لدى طلاب المرحلة الاعدادية بالعراق....

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث إلى تطوير منهج الكيمياء في ضوء مبادئ نظرية المرونة المعرفية في تنمية التفكير الإيجابي والتحصيل لدى طلاب المرحلة الإعدادية بالعراق والتي استهدفت التعرف على مدى تلبية كتب الكيمياء الحالية(طبعة1443ه/2021م) بالمرحلة الإعدادية من وجهة نظر معلمي الكيمياء حيث تم تطبيق استبيان على(20) معلماً من معلمي وموجهه مادة الكيمياء بالمرحلة الإعدادية ‏بمدارس محافظة النجف(الكوفة) ومحافظة بابل الإعدادية، وقد اظهرت النتائج تفوق طلاب المجموعة التجريبية على وفق نظرية المرونة المعرفية على طلاب المجموعة الضابطة في التحصيل والتفكير الايجابي وفي ضوء نتائج البحث صاغ الباحث عدد من التوصيات والمقترحات التي تم ذكرها في فصل الخامس، قائمة بالمؤشرات الخاصة بمبادئ نظرية المرونة المعرفية وتنمية التفكير الإيجابي والتحصيل الدراسي للعلوم، ونتائج تلك الاستبيان للتعرف على مدى تضمين منهج ‏كيمياء المرحلة الإعدادية الحالي لتلك المؤشرات وقد أوضحت نتائج الاستبيان إلى انخفاض تلبية كتب الكيمياء لمبادئ نظرية المرونة المعرفية بالمرحلة الإعدادية للصف الخامس العلمي.
الكلمات المفتاحية : (تطوير منهج الكيمياء، نظرية المرونة المعرفية، تنمية التفكير الايجابي، التحصيل، المرحلة الاعدادية)
Research abstract
The research aimed to develop the chemistry curriculum in light of the principles of cognitive flexibility theory in developing positive thinking and achievement among middle school students in Iraq, which aimed to identify the extent to which current chemistry books (1443 AH/2021 AD edition) meet the middle school level from the viewpoint of chemistry teachers, where a questionnaire was applied to (20 ) A teacher and mentor of chemistry in the preparatory stage in governorate schools Najaf (Kufa) and Babylon Preparatory Governorate. The results showed that the students of the experimental group, according to the theory of cognitive flexibility, outperformed the students of the control group in achievement and positive thinking. In light of the research results, the researcher formulated a number of recommendations and proposals that were mentioned in the fifth chapter, a list of indicators related to the principles of the theory. Cognitive flexibility, development of positive thinking, academic achievement in science, and their outcomes The questionnaire was conducted to determine the extent to which the current middle school chemistry curriculum includes these indicators. The results of the questionnaire indicated a decrease in chemistry textbooks’ compliance with the principles of cognitive flexibility theory in the middle school for the fifth scientific grade.
key words):Development of the chemistry curriculum, theory of cognitive flexibility, development of positive thinking, achievement, middle school(

الكلمات الرئيسية