فعالية برنامج إرشادي انتقائي لتنمية المرونة النفسية لدى طالبات المرحلة الثانوية بدولة الكويت...

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص
هدفت الدراسة  الحالية إلى الكشف عن فعالية برنامج إرشادي انتقائي لتنمية المرونة النفسية لدى طالبات المرحلة الثانوية من خلال الأبعاد المتمثلة في: الصلابة النفسية -الكفاءة الذاتية -تكوين العلاقات – التفاؤل ، وتكونت عينة الدراسة  من (30) طالبة من طالبات الصف الأول الثانوي تراوحت أعمارهن من(16-17) سنة وتم تقسيمهن إلى مجموعة ضابطة وتشمل (15) طالبة بمتوسط حسابي (16.44) وانحراف معیاري قدره (0,258) ،و مجموعة تجريبية  وتشمل (15) طالبة بمتوسط حسابي (16.46) وانحراف معیاري قدره (0,260واشتملت أدوات الدراسة  على مقياس المرونة النفسية لطالبات المرحلة الثانوية  (إعداد الباحثة)، والبرنامج الإرشادي الإنتقائي لتنمية المرونة النفسية لدى طالبات المرحلة الثانوية (إعداد الباحثة)، واستخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية التالية: اختبار مان - ويتني، واختبار ويلكوكسون لإشارة الرتب، ومعادلة حجم التأثير، وتوصلت نتائج الدراسة  إلى فعالية البرنامج الإرشادي الإنتقائي لتنمية المرونة النفسية لدى طالبات المرحلة الثانوية
الكلمات المفتاحية: الإرشاد الإنتقائي، المرونة النفسية ،  طالبات المرحلة الثانوية .
Abstract
The current study aimed to reveal the effectiveness of an Selective guidance program to develop psychological flexibility among secondary school students through the dimensions represented by: psychological hardness - self-efficacy - relationship building - optimism, The research sample consisted of (30) female students from the first secondary grade, aged between (16-17) years. They were divided into a control group, which included (15) female students with an arithmetic mean of (16.44) and a standard deviation of (0.258), and an experimental group, which included (15) female students with an arithmetic mean of (16.46) and a standard deviation of (0.260).). The tools included a scale of psychological Flexibility for secondary school students (prepared by the researcher), and the Selective guidance program to develop psychological flexibility among secondary school students (prepared by the researcher). The researcher used the following statistical methods: Mann-Whitney test, Wilcoxon test, and Eta square. The results showed the effectiveness the selective guidance program.
Keywords: Selective counseling, psychological flexibility, secondary school female students.

الكلمات الرئيسية