..القيادة بالذكاء الاصطناعي في المدارس الثانوية العامة اليابانية وإمكانية الإفادة منها في جمهورية مصر العربية....

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

10.21608/maed.2025.418933

المستخلص

الملخص
      تتقدم التطورات في مجال الذكاء الاصطناعي في أعقاب الثورة الصناعية الرابعة. كانت إحدى المناقشات تدور حول ما إذا كانت الآلات التكنولوجية الذكية قادرة على إنجاز المهام التي تتطلب الذكاء البشري أم لا. لم يكن مجال التعليم استثناءً؛ حيث حققت تقنيات الذكاء الاصطناعي تقدمًا كبيرًا في هذا المجال وارتبط نجاحها وتقدمها بممارسات العنصر القيادي.
      هدفت الدراسة إلى توضيح الأسس الفكرية للقيادة بالذكاء الاصطناعي بالمدارس الثانوية ، وتحليل أبرز التحديات التي تواجه تطبيق تلك القيادة بالمدارس الثانوية العامة المصرية، وتحليل ممارسات القيادة بالذكاء الاصطناعي بالمدارس الثانوية العامة اليابانية، ثم تحديد سبل الإفادة من ممارسات القيادة بالذكاء الاصطناعي بالمدارس الثانوية العامة اليابانية في تطوير ممارسات القيادة بالذكاء الاصطناعي بالمدارس الثانوية العامة المصرية. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي؛ وذلك لملائمته لطبيعتها. وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أبرزها: للقيادة بالذكاء الاصطناعي دور هام وحيوي لإحداث عملية التغير الثقافي نحو تكنولوجيا الذكاء الاصطناعي بالمدارس بالثانوية. إضافة لتعدد التحديات التي تواجه تطبيق القيادة بالذكاء الاصطناعي بالمدارس الثانوية المصرية ومنها ما يتعلق بالمركزية، قلة الاستثمار في البنية التحتية التكنولوجية، القصور في برامج التدريب على تطبيقات الذكاء الاصطناعي. وقد أوصت الدراسة بضرورة التزام قيادات المدارس الثانوية المصرية بتوفير متطلبات تطبيق الذكاء الاصطناعي إضافة للتدريب على كيفية تطبيق تقنيات الذكاء الاصطناعي في المدارس الثانوية المصرية.
 
Abstract
    Developments in the field of artificial intelligence are advancing in the wake of the Fourth Industrial Revolution. One of the discussions revolved around whether technological machines are capable of accomplishing tasks that require human intelligence or not. The field of education was no exception, as artificial intelligence technologies have made great progress in this field, and their success and progress are linked to leadership practices. The study aimed to clarify the intellectual foundations of leadership with artificial intelligence in schools, analyze the most prominent challenges facing the application of this leadership in Egyptian secondary schools, analyze leadership practices with artificial intelligence in Japanese secondary schools, and then identify ways to benefit from leadership practices with artificial intelligence in Japanese schools in developing leadership practices with artificial intelligence in Egyptian secondary schools. The study used the descriptive approach; due to its suitability to its nature. The study reached several results, the most prominent of which are: the multiplicity of challenges facing the application of leadership with artificial intelligence in Egyptian secondary schools, including those related to aspects of centralization, lack of investment in technological infrastructure, and shortcomings in training programs on artificial intelligence applications. The study recommended the necessity of Egyptian secondary school leaders’ commitment to providing the requirements for applying artificial intelligence in addition to training on how to apply artificial intelligence techniques in Egyptian secondary schools

الكلمات الرئيسية