المستخلص:
هدف البحث إلى التّعرف على مهارات الثورة الصناعية الرابعة التي يحُسن تضمينها في كتاب لغتي الخالدة للصف الثالث المتوسط بالمملكة العربية السعودية، والتّعرف على درجة تضمينها في ذلك المقرر.وقد استخدم البحث المنهج الوصفي (تحليل المحتوى) وصُممت قائمة مهارات مكونة من أربع مجالات: التعلم والإبداع، الثقافة الرقمية، الحياة والعمل، الإنتاجية والمساءلة، ويندرج تحتها (24) مهارة فرعية، وبعد ضبطها علميًا حُولت إلى بطاقة تحليل وبعد التحقق من صدقها وثباتها تم تحليل مقرر لغتي الخالدة للصف الثالث المتوسط. وبعد التحليل توصل البحث إلى أن درجه تضمين مهارات الثورة الصناعية الرابعة بلغت (3933) تكرارًا. وتفصيل ذلك كما يلي:
حصلت مهارات الحياة والعمل على المرتبة الأولى بدرجة توافر بلغت (1235) تكرارًا؛ وبنسبة بلغت (31.40%) من إجمالي المهارات المتضمنة في كتاب لغتي الخالدة للصف الثالث المتوسط
حصلت مهارات التعليم والإبداع على المرتبة الثانية بدرجة توافر بلغت (1137) تكرارًا؛ وبنسبة بلغت (28.91%) من إجمالي المهارات المتضمنة في كتاب لغتي الخالدة للصف الثالث المتوسط.
حصلت مهارات الإنتاجية والمساءلة على المرتبة الثالثة بدرجة توافر بلغت (1091) تكرارًا؛ وبنسبة بلغت (27.74%) من إجمالي المهارات المتضمنة في كتاب لغتي الخالدة للصف الثالث المتوسط.
حصلت مهارات الثقافة الرقمية على المرتبة الرابعة والأخيرة بدرجة توافر بلغت (470) تكرارًا؛وبنسبة بلغت (11.95%) من إجمالي المهارات المتضمنة في كتاب لغتي الخالدة للصف الثالث المتوسط.
الكلمات المفتاحية: كتاب لغتي الخالدة، مهارات، الثورة الصناعية الرابعة، المرحلة المتوسطة. The Degree of Integration of Fourth Industrial Revolution Skills in the "Lughati AlKhalida" Textbook for Intermediate School in Saudi Arabia Hilalh Bint Barak Bn Aid Al-Shammari Assistant Professor, Curriculum &Teaching Methods Department, College of Education, Imam Muhammad bin Saud Islamic University Email: hbalshammari@imamu.edu.sa Abstract
The research aims to identify the Fourth Industrial Revolution skills that should be integrated into the "Lughati AlKhalida" (My Eternal Language) textbook for the third intermediate grade in Saudi Arabia, and determine the extent to which these skills are already included in the aforementioned course. This research used a descriptive method (content analysis). A list of skills was designed, comprising of four areas: learning and creativity, digital culture, life and work, and productivity and accountability. Under these domains, 24 sub-skills were identified. After scientific validation, this list of skills was transformed into an analysis tool. Following reliability and validity checks, the "Lughati Al-Khalida" textbook for the third intermediate grade was analyzed. The analysis revealed that the degree of integration of Fourth Industrial Revolution skills was 3933 occurrences. Details are as follows:
Life and work skills ranked first with a frequency of 1235 occurrences, representing 31.40% of the total skills included in the "Lughati Al-Khalida" textbook for the third intermediate grade.
Learning and creativity skills came in second rank with a frequency of 1137 occurrences, representing 28.91% of the total skills included in the "Lughati Al-Khalida" textbook for the third intermediate grade.
Productivity and accountability skills ranked third with a frequency of 1091 occurrences, representing 27.74% of the total skills included in the "Lughati Al-Khalida" textbook for the third intermediate grade.
Digital culture skills ranked last with a frequency of 470 occurrences, representing 11.95% of the total skills included in the "Lughati Al-Khalida" textbook for the third intermediate grade.
عايد الشمري, هلاله بنت براك بن. (2025). ..درجة تضمين مهارات الثورة الصناعية الرابعة في كتاب لغتي الخالدة في المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية…. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 129(1), 315-350. doi: 10.21608/maed.2025.409548
MLA
هلاله بنت براك بن عايد الشمري. "..درجة تضمين مهارات الثورة الصناعية الرابعة في كتاب لغتي الخالدة في المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية…", مجلة کلية التربية بالمنصورة, 129, 1, 2025, 315-350. doi: 10.21608/maed.2025.409548
HARVARD
عايد الشمري, هلاله بنت براك بن. (2025). '..درجة تضمين مهارات الثورة الصناعية الرابعة في كتاب لغتي الخالدة في المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية…', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 129(1), pp. 315-350. doi: 10.21608/maed.2025.409548
VANCOUVER
عايد الشمري, هلاله بنت براك بن. ..درجة تضمين مهارات الثورة الصناعية الرابعة في كتاب لغتي الخالدة في المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية…. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2025; 129(1): 315-350. doi: 10.21608/maed.2025.409548