واقع توظيف الذكاء الاصطناعي في تحسين مخرجات التعليم من ‏وجهة نظر أعضاء هيئة ‏التدريس في كلية التربية الأساسية في ‏دولة الكويت

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

10.21608/maed.2024.389688

المستخلص

هدفت هذه الدراسة الكشف عن واقع توظيف الذكاء الاصطناعي في تحسين مخرجات التعليم من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في كلية التربية الأساسية في دولة الكويت، ولتحقيق الغرض منها استخدمت الباحثات المنهج الوصفي التحليلي؛ وتم تطوير أداة الاستبانة وتكونت من (24) فقرة، وطبقت الأداة على عينة تكونت من (123) عضو هيئة تدريس من أعضاء كلية التربية الأساسية التابعة للهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب في دولة الكويت، وأظهرت النتائج أن واقع توظيف الذكاء الاصطناعي في تحسين مخرجات التعليم من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في كلية التربية الأساسية في دولة الكويت كان مرتفعاً ككل، حيث جاء مجال أخلاقيات توظيف الذكاء الاصطناعي أولاً يليه مجال معوّقات توظيف الذكاء الاصطناعي في تحسين مخرجات التعليم، وثالثاً دور الذكاء الاصطناعي في تحسين مخرجات التعليم، فيما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة احصائياً عند مستوى الدلالة (α=0.05) بين المتوسطات الحسابية لمجالات واقع توظيف الذكاء الاصطناعي في تحسين مخرجات التعليم من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في كلية التربية الأساسية بدولة الكويت تعزى لمتغيرات (سنوات الخبرة، الرتبة الأكاديمية) فيما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير التخصص الذي يدرسه عضو هيئة التدريس، ولصالح التخصص العلمي.
 
الكلمات المفتاحية: الذكاء الاصطناعي، مخرجات التعليم.
 
Abstract
 
This study aimed to explore the current state of artificial intelligence (AI) employment in enhancing educational outcomes from the perspective of faculty members at the College of Basic Education in the State of Kuwait. To achieve this purpose, the researchers used the descriptive-analytical method and developed a questionnaire tool consisting of (24) items. The tool was applied to a sample of (123) faculty members from the College of Basic Education, which is affiliated with the Public Authority for Applied Education and Training in Kuwait. The results showed that the overall state of AI employment in improving educational outcomes from the perspective of the faculty members at the College of Basic Education in Kuwait was high. The field of AI ethics came first, followed by the field of challenges in AI employment in improving educational outcomes, and thirdly, the role of AI in enhancing educational outcomes. Additionally, the results revealed no statistically significant differences at the significance level of (α=0.05) between the mean scores of the fields related to AI employment in enhancing educational outcomes from the perspective of the faculty members in the College of Basic Education in Kuwait, attributed to the variables of years of experience and academic rank. However, there were statistically significant differences attributed to the variable of the faculty member's teaching specialization, in favor of the scientific specialization.
 
Key words: Artificial intelligence, Education outcomes

الكلمات الرئيسية