فعالية برنامج تدريبي سلوكي في خفض السلوك العدواني لدى تلاميذ المرحلة ‏المتوسطة بمحافظة الخرج بالمملكة العربية السعودية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص الدراسة
هدفت الدارسة إلى الكشف عن فعالية برنامج تدريبي سلوكي في خفض السلوك العدواني لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة بمحافظة الخرج بالمملكة العربية السعودية، وتكونت عينة الدراسة من (33)  تلميذا من تلاميذ المرحلة المتوسطة بمحافظة الخرج بالمملكة العربية السعودية من مرتفعي السلوك العدواني، وتم تنفيذ البرنامج على مدى (30 ) جلسة بمعدل جلستين أسبوعياً على مدى ثلاثة شهور من العام 2022/ 2023. وتم التعامل مع المجموعة التجريبية بنظام التطبيق الفردي لبعض الجلسات والجمعي للبعض الآخر، لتحقيق أهداف البرنامج، وتكونت أدوات الدراسة من مقياس السلوك العدواني (إعداد الباحث) والبرنامج التدريبي السلوكي لخفض السلوك العدواني (إعداد الباحث) وتوصلت نتائج الدراسة إلى:

وجود فروق دالة احصائيا بين متوسطي درجات القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في السلوك العدواني بأبعاده ودرجته الكلية لصالح القياس البعدي. لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة بمحافظة الخرج بالمملكة العربية السعودية.
وجود حجم تأثير كبير للبرنامج التدريبي السلوكي في خفض السلوك العدواني لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة بمحافظة الخرج بالمملكة العربية السعودية في مقياس السلوك العدواني بأبعاده ودرجته الكلية.

وقد قدم الباحث عدداً من التوصيات والبحوث المقترحة في ضوء نتائج الدراسة كضرورة التدخل المبكر المكثف مع هؤلاء التلاميذ وإشراك الأسرة في تنفيذ البرامج التدريبية.
الكلمات المفتاحية: التدريب السلوكي – السلوك العدواني – تلاميذ المرحلة المتوسطة – المملكة العربية السعودية .
Abstract
The study aimed to reveal the effectiveness of a behavioral training program in reducing aggressive behavior among middle school students in Al-Kharj Governorate in the Kingdom of Saudi Arabia. The study sample consisted of (33) middle school students in Al-Kharj Governorate in the Kingdom of Saudi Arabia who had high levels of aggressive behavior. The program was implemented over a period of time. (30) Sessions at a rate of two sessions per week over a period of three months of the year 2022/2023. The experimental group was treated with a system of individual application for some sessions and group application for others, to achieve the objectives of the program. The study tools consisted of a scale of aggressive behavior (prepared by the researcher) and a behavioral training program to reduce Aggressive behavior (prepared by the researcher). The results of the study revealed that:

There are statistically significant differences between the average scores of the pre- and post-measurements of the experimental group in aggressive behavior in its dimensions and its total score in favor of the post-measurement. Among middle school students in Al-Kharj Governorate in the Kingdom of Saudi Arabia. The program has a significant effect size in reducing aggressive behavior.
The researcher presented a number of recommendations and proposed research in light of the results of the study, such as the need for intensive early intervention with these students and the involvement of the family in implementing training programs.

key words:  Behavioral Training  - Behavioral Aggressive  -intermediate School Students - Saudi Arabia.

الكلمات الرئيسية