هدف البحث الحالي إلي التعرف علي واقع مدارس التعليم الثانوي الصناعي، وسبل تطويرها علي ضوء فلسفة مدارس التكنولوجيا التطبيقية، وتحقيقاً لهذا البحث استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، واعتمدت علي الاستبانة كأداة لجمع البيانات حيث طُبقت علي عينة قوامها (279) مفردة من معلمي ومديري مدارس التكنولوجيا التطبيقية بمحافظات الجمهورية. وتوصل البحث إلي العديد من النتائج منها: ضعف مخرجات التعليم الثانوي الصناعي وعدم ملاءمتها لمتطلبات سوق العمل، وكذلك ضعف الشراكة الفاعلة بين قطاعات سوق العمل ومؤسسات التعليم الثانوي الصناعي، وضعف مستوي برامج التعليم الثانوي الصناعي، وزيادة أعداد الخريجين من تخصصات علي حساب تخصصات أخري، وضعف جاهزية مدارس التعليم الثانوي الصناعي، بالإضافة إلي قلة المخصصات المالية اللازمة لتطوير التعليم الثانوي الصناعي مما يؤثر سلباً علي كفاءة الخريجين. وأوصي البحث بالعديد من التوصيات منها: ضرورة نشر ثقافة الشراكة بين مؤسسات الدولة الانتاجية ومؤسسات التعليم الثانوي الصناعي وابراز أهميتها في دعم مدارس التكنولوجيا التطبيقية، وتحديث الأطر التشريعية الخاصة بمنظومة التعليم الثانوي الصناعي لمواكبة المتغيرات العالمية، وتطوير برامج التنمية المهنية لمعلمي هذه المدارس، وتطبيق المعايير الدولية في المناهج الدراسية والتدريبات العملية. الكلمات المفتاحية : مدارس التكنولوجيا التطبيقية، تطوير، التعليم الثانوي الصناعي Abstract:
The aim of the current research is to identify the reality of industrial secondary education schools, and ways to develop them in light of the philosophy of applied technology schools. To achieve this research, the researcher used the descriptive approach and relied on the questionnaire as a tool for collecting data, as it was applied to a sample of (279) individuals from teachers and principals of applied technology schools. In the governorates of the Republic.
The research reached many results, including: the weakness of industrial secondary education outcomes and their lack of suitability to the requirements of the labor market, as well as the weakness of effective partnership between labor market sectors and industrial secondary education institutions, the weak level of industrial secondary education programs, the increase in the number of graduates from specializations at the expense of other specializations, and the weakness The readiness of industrial secondary education schools, in addition to the lack of financial allocations necessary to develop industrial secondary education, which negatively affects the efficiency of graduates.
The research recommended many recommendations, including: the necessity of spreading the culture of partnership between state production institutions and industrial secondary education institutions and highlighting its importance in supporting applied technology schools, updating the legislative frameworks for the industrial secondary education system to keep pace with global changes, developing professional development programs for teachers in these schools, and applying international standards. In the curriculum and practical exercises. Keywords: applied technology schools, development, industrial secondary education
عبد اللطيف, سهام عبد الحميد. (2024). مدارس التكنولوجيــا التطبيقيــة ودورهـا في تطويــر التعليــم الثانــوي الصناعـي فـي مصــر. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 125(4), 757-780. doi: 10.21608/maed.2024.381676
MLA
سهام عبد الحميد عبد اللطيف. "مدارس التكنولوجيــا التطبيقيــة ودورهـا في تطويــر التعليــم الثانــوي الصناعـي فـي مصــر", مجلة کلية التربية بالمنصورة, 125, 4, 2024, 757-780. doi: 10.21608/maed.2024.381676
HARVARD
عبد اللطيف, سهام عبد الحميد. (2024). 'مدارس التكنولوجيــا التطبيقيــة ودورهـا في تطويــر التعليــم الثانــوي الصناعـي فـي مصــر', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 125(4), pp. 757-780. doi: 10.21608/maed.2024.381676
VANCOUVER
عبد اللطيف, سهام عبد الحميد. مدارس التكنولوجيــا التطبيقيــة ودورهـا في تطويــر التعليــم الثانــوي الصناعـي فـي مصــر. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2024; 125(4): 757-780. doi: 10.21608/maed.2024.381676