استخدام الرحلات المعرفية عبر الويب فى تدريس ‏الرياضيات لتنمية مهارات ماوراء المعرفة لدى طلاب ‏المرحلة الثانوية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

المستخلص:
هدف البحث الحالى لدراسة فاعلية إستخدام الرحلات المعرفية عبر الويب فى تدريس الرياضيات لتنمية مهارات ماوراء المعرفة لدى طلاب الصف الأول الثانوى ولإجراء البحث إستخدمت الباحثة المنهج التجريبى ذو التصميم شبه التجريبى وتم إختيار مدرسة الثانوية بنات بخدمات الحى السابع والثامن لإختيار عينة البحث وتم إختيار عشوائيا فصليين للمجموعة التجريبية وفصلين للمجموعة الضابطة و تكونت العينة  من (62) طالبة بواقع (32) طالبة للمجموعة التجريبية وتم تدريسهم باستخدام الرحلات المعرفية عبر الويب و (30) طالبة للمجموعة الضابطة وتم تدريسهم بالطريقة التقليدية وتم تطبيق أدوات البحث  (مقياس مهارات ماوراء المعرفة ) على المجموعتين التجريبية والضابطة وتوصل البحث للنتائج التالية :

وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى (α=0.01) بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى مقياس مهارات ماوراء المعرفة لصالح طالبات المجموعة التجريبية.
وجود فاعلية كبيرة للرحلات المعرفية عبر الويب فى تدريس الرياضيات فى تنمية مهارات ماوراء المعرفة لدى طلاب الصف الاول الثانوى.

وأوصى البحث الحالى فى ضوء نتائجه بضرورة إستخدام الرحلات المعرفية عبر الويب فى تدريس الرياضيات لما لها من فاعلية كبيرة فى تنمية مهارات ماوراء المعرفة
الكلمات المفتاحية: الرحلات المعرفية عبر الويب – مهارات ماوراء المعرفة– طلاب الصف الأول الثانوى.
 
Abstract:
The current study aimed to study the effectiveness of using WebQuests in teaching mathematics to develop metacognitive skills among first grade of secondary students. To conduct the research, the researcher used the experimental method with a quasi-experimental design and chose the girls' secondary school in the seventh and eighth district services to select the research sample. Two classes were randomly selected for the experimental group and two classes for the control group. The sample consisted of (62) students, of which (32) students were for the experimental group and they were taught using web-based cognitive trips and (30) students for the control group and they were taught by the traditional method. The research tools (metacognitive skills scale) were applied to the experimental and control groups. The research reached the following results:

There is a statistically significant difference at the level of (α=0.01) between the mean scores of the students of the experimental group and the control group in the metacognitive skills scale in favor of the students of the experimental group.
There is a great effectiveness of WebQuests in teaching mathematics in developing metacognitive skills among first secondary students.

The current research recommended in light of its results the necessity of using web-based cognitive trips in teaching mathematics for their great effectiveness in developing metacognitive skills.
Keywords: web-based cognitive trips - metacognitive skills - first secondary students

الكلمات الرئيسية