تطوير وِحدة تعليمية في العلوم قائمة على التعليم ‏المدمج لتنمية الثقافة الرقمية لدى طالبات الصف ‏الثاني المتوسط

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

المستخلص: هدفت الدراسة إلى تطوير وِحدة تعليمية في العلوم قائمة على التعليم المدمج وقياس أثرها في تنمية الثقافة الرقمية لدى طالبات الصف الثاني المتوسط‏، اعتمدت الدراسة المنهج التجريبي، وطبّق الباحثان اختبار الثقافة الرقمية -بعد التأكّد من صدقه وثباته- على عيّنة عشوائية مكوّنة من (57) طالبة في المدرسة المتوسطة الرابعة بمدينة طريف، موزّعة إلى مجموعتين: تجريبية، عددها (28)، وضابطة، عددها (29)، وأظهرت النتائج أنّ أهم مهارات الثقافة الرقمية المناسبة لطالبات الصف الثاني المتوسط في مادة العلوم هي (استخدام التطبيقات الرقمية، المشاركة والتواصل الرقمي، التعاون الرقمي، صنع النتاجات الرقمية‏)، وحدّد الباحثان عددًا من الأسس لتطوير الوِحدة المختارة، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطَي درجات المجموعتين: الضابطة والتجريبية، في التطبيق البعدي لاختبار الثقافة الرقمية، عند الدرجة الكلية، وعند كل مهارةٍ فرعيّة على حِدة، بحجم أثر (كبير)، وفي ضوء هذه النتائج أوصى الباحثان بتوفير بيئة صفية ثريّة بمصادر التعلّم والتطبيقات العملية لتنمية مهارات الثقافة الرقمية للطالبات في ضوء التعليم المدمج، وربط مقررات العلوم بمواقع إلكترونية لدعم عملية التعلّم من خلال أحدث التطبيقات الرقمية.
الكلمات المفتاحية: تطوير، الوِحدة التعليمية، التعليم المدمج، الثقافة الرقمية.
 
Developing an educational unit in science based on blended learning to develop digital culture among second-year middle school female students
Wasayf  Muidh J Alruwaili*, Mubarak Ghadeer S ALenezi
*Science teacher in the General Administration of Education in the Northern Border Region
*Email: Wmrt77@hotmail.com
**Associate Professor of Curriculum and Science Teaching Methods, Northern Border University
**Email: Mubarak.Alenezi@nbu.edu.sa
Abstract: The study aimed to develop an educational unit in science based on blended learning and measure its impact on the development of digital culture among second-grade female students, The study used The Experimental Method, The researchers applied the digital culture test - after making sure of its validity and reliability – on the study sample consisting of (57) female students in the fourth intermediate school in Turaif city, distributed randomly into two groups: experimental, number (28), and control, number (29), The results showed that the most important digital culture skills appropriate for second-year intermediate school students in science are (using digital applications, digital participation and communication, digital cooperation, and creating digital products),The researchers also identified a number of foundations for developing the selected unit, and the results also confirmed the presence of significant differences Statistically between the average scores of the control and experimental groups, in the post-measurement of the digital culture test, at the total score, and in each sub-skill, with a (large) effect size, In light of these results, the researchers recommended providing a classroom environment rich in learning resources and applications. The process to develop students’ digital culture skills in the light of blended education and to link science courses with websites to support the learning process through the latest digital applications.
Keywords: Development, Educational unit, blended learning, and Digital culture.

الكلمات الرئيسية