تطوير الإدارة المدرسية على ضوء التّمكين الإداري من ‏وجهة نظر المشرفين التربويين ومديري مدارس التعليم ‏العام في محافظة العاصمة عمان

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

المُستخلص:
هدفت الدراسة التّعرف إلى واقع الإدارة التعليمية وملامحها في مدارس التعليم العام من وجهة نظر المشرفين والمديرين، وتحديد درجة ممارسة التمكين الإداري فيها، واستخدم لذلك المنهج الوصفي التحليلي. تمثلت الأداة باستبانة تمحورت حول الهدف من الدراسة، وتم استخراج النتائج بتطبيق اختبار العينة الواحدة، واختبار (Kruskal – Wallsh) ومعامل ارتباط بيرسون، وبينت النتائج أن درجة ممارسة التمكين الإداري كانت عالية إلا أن ملامح التطوير بالإدارة التعليمية كانت بنسبة متوسطة، وأكدت النتائج وجود علاقة موجبة طردية بين التمكين الإداري وتطوير الإدارة التعليمية، فكلما زادت ممارسة التمكين الإداري تطورت الإدارة التعليمية وارتقت مخرجاتها، وكشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد العينة حول ملامح الإدارة التعليمية ودرجة ممارسة التمكين الإداري في مدارس التعليم العام تبعاً لمتغير المؤهل العلمي، بينما تواجدت فروق دالة إحصائياً في استجاباتهم فيما يتعلق بالمحور الأول درجة ممارسة التمكين الإداري تبعاً لمتغير سنوات الخبرة.
الكلمات المفتاحية: الإدارة التّعليمية، التمكين الإداري، التّعليم العام.
Developing school administration in Light of Administrative Empowerment from the Perspective of Educational Supervisors and Directors of Public Education Schools in the Capital Governorate of Amman
Nagham Mohammad Abu Al-basal, Jamal  Fawaz  Alomari
*Associate Professor in the Department of Special Education, Princess Rahma College, Al-Balqa Applied University
https://orcid.org/0000-0002-5772-5040
E-mail: naghamabualbasal@bau.edu.jo
**Department of Basic Sciences ,Princess Rahma University college,
Al- Balqa Applied University, AL-Salt, Salt 19117. Jordan, p. B. 206
 Jordan, Emai; Dr.jomari@bau.edu.jo
https://orcid.org/ 0000-0003-0077-8472
Abstract:
the constant pursuit of success, and its goal is This research identified the reality of educational administration and its features in general education schools from the point of view of supervisors and principals, and determined the degree of practice of administrative empowerment in it. The descriptive and analytical method was used for this purpose. The tool was represented by a questionnaire centered on the goal of the research, and the results were extracted by applying the one-sample test, and the ( Kruskal–Wallsh) and Pearson correlation coefficient. The results of the study showed that the degree of practice of administrative empowerment was high, but the features of development in educational administration were at a moderate rate. The results confirmed the existence of a positive, direct relationship between administrative empowerment and the development of educational administration. The more administrative empowerment was practiced, the more developed the educational administration and the better its outcomes. The results revealed the absence of Statistically significant differences in the responses of the sample members regarding the features of educational administration and the degree of practice of administrative empowerment in public education schools according to the variable of academic qualification, while there were statistically significant differences in their responses regarding the first axis, the degree of practice of administrative empowerment according to the variable of years of experience.
Keywords: educational administration, administrative empowerment, public education.

الكلمات الرئيسية