تقويم البرامج التدريبية بمركز ضمان الجودة والتدريب بجامعة ‏ الأزهر في ضوء أبعاد نموذج كيرك باتريك ‏Kirkpatrick

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

10.21608/maed.2024.375249

المستخلص

 
المستخلص:
هدف البحث تقويم البرامج التدريبية بمركز ضمان الجودة والتدريب بجامعة الأزهر في ضوء أبعاد نموذج Kirkpatrick، ولتحقيق هذا الهدف استخدم البحث المنهج الوصفي لتَعَرُّف الأسس النظرية للبرامج التدريبية ونموذج Kirkpatrick، كما استعان بالاستبانة التي طُبقت على عينة عشوائية قوامها (383) عضوًا من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأزهر الذين تلقوا برامج تدريبية بالمركز، وتوصل البحث إلى عدة نتائج أبرزها: مستوى البرامج التدريبية بمركز ضمان الجودة والتدريب بجامعة الأزهر في ضوء أبعاد نموذج Kirkpatrick من وجهة نظر المتدربين جاء بدرجة متوسطة بمتوسط موزون (1.85) وانحراف معياري (0.66)، وبترتيب الأبعاد تنازليًا حسب المتوسط الموزون، جاء بُعد (تعلم المتدربين) في المرتبة الأولى بمتوسط موزون (1.94) وبدرجة توافر متوسطة، يليه في المرتبة الثانية بُعد (سلوك المتدربين) بمتوسط موزون (1.87) وبدرجة توافر متوسطة، يليه في المرتبة الثالثة بُعد (رد فعل المتدربين) بمتوسط موزون (1.81) وبدرجة توافر متوسطة، وفي المرتبة الأخيرة جاء بُعد (النتائج التنظيمية) بمتوسط موزون (1.78) وبدرجة توافر متوسطة، كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد العينة حول مستوى البرامج التدريبية بمركز ضمان الجودة والتدريب بجامعة الأزهر في ضوء أبعاد نموذج Kirkpatrick تُعزى لمتغير البرامج التي تلقيتها (برامج فئة مدرس ـــ برامج فئة أستاذ مساعد ـــ تلقيت الاثنين) لصالح فئة تلقيت الاثنين، في حين لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد العينة تُعزى لمتغير طبيعة الدراسة بالكلية (نظرية ـــ عملية)، أو متغير اعتماد الكلية (معتمدة ـــ غير معتمدة)، وفي ضوء تلك النتائج تم بناء التصور المقترح لتقويم تلك البرامج في ضوء أبعاد هذا النموذج.
الكلمات المفتاحية: تقويم ـــ البرامج التدريبية ـــ مركز ضمان الجودة والتدريب ـــ جامعة الأزهر ـــ نموذج Kirkpatrick (كيرك باتريك).
 
Abstract
The research aimed at evaluating training programs at Quality Assurance & Training Center at Al-Azhar University in the light of the dimensions of Kirkpatrick’s Model. To achieve this goal, the research used the descriptive method to identify the theoretical foundations of the training programs & the Kirkpatrick’s model besides using a questionnaire applied to a random sample of (383) faculty members at Al-Azhar University who received the training programs at the center. The research had concluded several results, most notably: The level of training programs at Quality Assurance and Training Center at Al-Azhar University in the light of the dimensions of the Kirkpatrick’s model from the trainees' point of view was at a moderate level with a weighted mean (1.85) & standard deviation (0.66). As for the dimensions order, the dimension (trainees' learning) came first with a weighted mean (1. 94) & a moderate degree of availability, then the (trainees' behavior) with a weighted mean (1.87) & a moderate degree of availability, after that the (trainees' reaction) with a weighted mean (1.81) & a moderate degree of availability while the (organizational outcomes) came last with a weighted mean (1. 78) & a moderate degree of availability. There are statistically significant differences among the the sample’s responses about the level of training programs at Quality Assurance and Training Center at Al-Azhar University in the light of the dimensions of the Kirkpatrick’s model attributed to the variable of programs you received (lecturer category - assistant professor category - received both) for the sake of received both, While there are no statistically significant differences among the the sample’s responses attributed to the variable of nature of study at the faculty (theoretical or practical) or the variable of faculty accreditation (accredited or not accredited) and in the light of these results, a suggested proposal was set for evaluating these programs in the light of this model dimensions.
Keywords: Evaluation - training programs - Quality Assurance & Training Center – Al-Azhar University - Kirkpatrick’s model.

الكلمات الرئيسية