برنامج تعليمي قائم على نموذج برونر للتعلم ‏بالاكتشاف وفاعليته في انتقال أثر التعلم ‏ لدى أطفال الروضة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

الملخص:
هدف البحث إلى الكشف عن فاعلية برنامج تعليمي قائم على نموذج برونر للتعلم بالاكتشاف وفاعليته في انتقال أثر التعلم لدى أطفال، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج شبه التجريبي بتصميم المجموعتين التجريبية والضابطة، وتكونت عينة البحث من (٤٢) طفلاً من أطفال مركز الطفولة بجامعة الملك عبدالعزيز بجده. وتم اختيار العينة بطريقة قصدية، وأشارت النتائج إلى ما يلي: أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) فأقل بين المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للمحور الأول، وعند مستوى (0.05) في انتقال أثر التعلم بشكل عام لصالح المجموعة التجريبية. كما أن هناك فروق ذا دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لبطاقة الملاحظة لصالح التطبيق البعدي، عدا البعد الأول في المحور الثاني. وكانت نتيجة قياس الفاعلية (0.093) وهي قيمة مرتفعة مما يدل على فاعلية برنامج تعليمي قائم على نموذج برونر للتعلم بالاكتشاف في انتقال أثر التعلم لدى أطفال الروضة.
الكلمات المفتاحية: نموذج برونر، التعلم بالاكتشاف، انتقال أثر التعلم.
 
 
 
An Educational Program Based on Bruner Model of Learning by Discovery and its Effectiveness in Acquiring Transferring Learning effect among Kindergarten Children
Hanadi Ahmed Alkhatabi, Ahmed Hasan Albdour
Department of Curriculum and Teaching Methods, College of Education, King Saud University, Kingdom of Saudi Arabia.
Email: Hanadi.Khatabi@gmail.com
Abstract:
The goal of the research is to reveal the effectiveness of an educational program based on Bruner’s model of discovery learning and its effectiveness in transmitting the impact of learning to children. To achieve this goal, the quasi-experimental approach was used by designing the experimental and control groups. The research sample consisted of (42) children from the Childhood Center at King Abdulaziz University in Jeddah. The sample will be selected in a purposive manner, and the results indicate the following: There are statistically significant differences at the level (0.01) or less between the experimental and control groups in applying the procedures for the first axis, and at the level of (0.05) in the experience gained in general in the experimental group. There are also statistically significant differences at the sign level (0.01) between the expanders of the experimental group in the pre- and post-application of the dimensional application selection card, the first performance in the second axis. As a result, the effectiveness was measured (0.093), which has a high value, which indicates the effectiveness of an educational program based on Bruner’s rapid discovery learning model in learning among kindergarten children.
Keywords: Bruner's model, discovery learning, transfer of learning effect.

الكلمات الرئيسية