الإسهام النسبي للخوف من التقييم السلبي ‏ في التنبؤ باضطراب الشخصية التجنبية ‏ لدى طلبة الكلية الجامعية بحقل

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

الملخص:
هدفت الدراسة إلى التعرف على نسبة انتشار اضطراب الشخصية التجنبية لدى طلبة الكلية الجامعية بحقل، والكشف عن العلاقة بين الخوف من التقييم السلبي واضطراب الشخصية التجنبية، والفروق بينهما تبعاً لاختلاف متغير الجنس، ومعرفة الإسهام النسبي للخوف من التقييم السلبي في التنبؤ باضطراب الشخصية التجنبية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث مقياس الخوف من التقييم السلبي المختصر (Leary, 1983)، ومقياس اضطراب الشخصية التجنبية من إعداد إبراهيم وآخرون (2021م)، وتم تطبيقهما على عينه مكونة من (229) طالباً وطالبة. وأظهرت النتائج أن نسبة انتشار اضطراب الشخصية التجنبية كان منخفضاً بين الطلبة. ووجود علاقة ارتباطية موجبة بين الخوف من التقييم السلبي واضطراب الشخصية التجنبية، ووجود فروق دالة احصائياً بينهما تبعاً لاختلاف متغير الجنس لصالح الذكور، كما أظهرت النتائج أن الخوف من التقييم السلبي يسهم في التنبؤ باضطراب الشخصية التجنبية.
الكلمات المفتاحية: الخوف من التقييم السلبي، اضطراب الشخصية التجنبية، طلبة جامعة تبوك.
 
 
 
 
 
The relative contribution of fear of negative evaluation in predicting avoidant personality disorder among university college students in Haqel
Abstract:
The study aimed to identify the prevalence of avoidant personality disorder among university college students in Haqel, and to reveal the relationship between fear of negative evaluation and avoidant personality disorder, and the differences between them according to the gender variable, and to know the relative contribution of fear of negative evaluation in predicting avoidant personality disorder, and to achieve the goals In the study, the researcher used the Fear of Leary Short Negative Evaluation Scale (Leary, 1983), and the Avoidant Personality Disorder Scale prepared by )Ibrahim, et al., 2021) and they were applied to a sample of (229) male and female students. The results showed that the prevalence of avoidant personality disorder was low among students. There is a positive correlation between fear of negative evaluation and avoidant personality disorder. There are statistically significant differences between them depending on the gender variable in favor of males. The results also showed that fear of negative evaluation contributes to predicting avoidant personality disorder.
Keywords: Fear of negative evaluation, Avoidant personality disorder, Students of University of Tabuk.

الكلمات الرئيسية