دور تطبيق النموذج الأوروبي للتميز المؤسسي في ‏تحسين الأداء المؤسسي دراسة تطبيقية على مجموعة ‏مدارس تبارك الخاصة في سلطنة عُمان ‏

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن دور تطبيق النموذج الأوروبي للتميز المؤسسي إصدار 2020 في تحسين الأداء المؤسسي لمجموعة مدارس تبارك الخاصة في سلطنة عُمان، وقد قام الباحث بتقسيم النموذج الأوروبي للتميز المؤسسي إلى سبعة أبعاد تتمثل في: (القيادة وثقافة المؤسسة، غايات المنظمة ورؤيتها واستراتيجيتها، إشراك المعينين، تحقيق الاستدامة، إدارة الأداء، إنطباعات المعنيين، الأداء الاستراتيجى والتشغيلي) كما قام الباحث بتقسيم الأداء المؤسسي إلى أربعة أبعاد أساسية وهى: (المحور المالي، محور العملاء، محور العمليات الداخلية، محور النمو والتعلم)؛ وقد أعتمدت الدراسة على أسلوب الحصر الشامل بدلاً من أسلوب العينة نظراً لصغر حجم مجتمع الدراسة، وقد قام الباحث بتوزيع (250) قائمة استقصاء على العاملين بمجموعة تبارك الخاصة، وقد بلغ عدد قوائم الاستقصاء المرتدة (250) استمارة استقصاء بنسبة (100%)، وتم إخضاعها للتحليل الإحصائي.
وتوصلت الدراسة لمجموعة من النتائج أهمها هناك تأثير جوهري للنموذج الأوروبي للتميز المؤسسي في تحسين الأداء المؤسسي لمجموعة مدارس تبارك الخاصة، كما توصلت الدراسة إلى أن النموذج الأوروبي للتميز المؤسسي نموذج ديناميكيٌ بطبيعته، يؤكِّد على أن مجموعة مدارس تبارك الخاصة تحتاج-من أجل تحقيق تنمية مستدامة-إلى قيادةٍ قويةٍ، وتوجهٍ استراتيجيٍ واضحٍ، وتحسين الموارد البشرية والشراكات والعمليات وتطويرها من أجل تقديم خدماتٍ تعليمية ذات قيمة. كما يُساهم تطبيق النموذج الأوروبي للتميز في التوفيق بين الجانب الإداري والجانب البشري لمجموعة مدارس تبارك الخاصة، وذلك من منظور تكنولوجي، فضلاً عن تعزيز اعتماد نماذج أعمال جديدة من أجل خلق قيمة لكل من مجموعة مدارس تبارك الخاصة وعملائها المتمثلين في الطلاب، هذه القيمة تؤكد على تقديم أداء متميز ودائم أثناء التحضير والتجهيز للتحولات المستقبلية؛ هذا بالإضافة إلى إنه يجلب منظورًا استراتيجيًا وغير متحيز من الناحية التكنولوجية.
الكلمات الدالة: النموذج الأوروبي للتميز، القيادة، غايات المنظمة ورؤيتها وإستراتيجيتها، إشراك المعنيين، تحقيق الإستدامة، إدارة الأداء، إنطباعات المعنيين، الأداء الإستراتيجي، الأداء التشغيلي.
 
 
Abstract
The study aimed to reveal the role of the application of the European model of institutional excellence version 2020 in improving the institutional performance of the Tabarak private schools group in the Sultanate of Oman. the researcher divided the European model of institutional excellence into seven dimensions, which are: (leadership and culture of the institution, the goals of the organization, its vision and strategy, the involvement of appointees, achieving sustainability, performance management, impressions of stakeholders, strategic and operational performance) the researcher also divided the institutional performance into four basic dimensions, namely: (Financial Axis, customer axis, internal operations axis, growth and learning axis); the study was based on the comprehensive inventory method instead of the sample Method due to the small size of the study community.the researcher distributed (250) survey lists to the employees of the private Tabarak group. the number of survey feedback lists reached (250) survey forms (100%), and they were subjected to statistical analysis.
The study also found that the European model of institutional excellence is a dynamic model by its nature, which emphasizes that in order to achieve sustainable development, the group of Tabarak private schools needs strong leadership, clear strategic direction, improvement of human resources, partnerships and processes and their development in order to provide valuable educational services. The application of the European model of Excellence also contributes to reconciling the administrative and human side of the Tabarak private schools group, from a technological perspective, as well as promoting the adoption of new business models in order to create value for both the Tabarak private schools group and its customers represented by students.this value emphasizes providing outstanding and lasting performance while preparing and preparing for future transformations; in addition, it brings a strategic and unbiased perspective from a technological point of view.
Key words: EFQM, leadership, organization goals, vision and strategy, stakeholder involvement, achieving sustainability, performance management, stakeholder perceptions, strategic performance, operational performance, River Transport Authority.

الكلمات الرئيسية