أثر التفاعل بين الصف الدراسي والنوع على التفكير ‏المنظومى لدى طلاب الحلقة الثانية من التعليم ‏الأساسي

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص
هدف البحث الحالي إلى التعرف على أثر التفاعل بين الصف الدراسي والنوع على التفكير المنظومى لدى طلاب الحلقة الثانية من التعليم الأساسي. تكونت عينة الدراسة من (122) طالبًا وطالبة من طلاب الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، والذين تتراوح أعمارهم الزمنية ما بين (12-15) سنة، طُبق عليهم مقياس مهارات التفكير المنظومي (إعداد/ الباحثة)، وأسفرت النتائج عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات طلاب الحلقة الثانية من التعليم الأساسي على مقياس مهارات التفكير المنظومي (مهارة إدراك العلاقات-مهارة التحليل-مهارة التركيب-مهارة الإفادة من الخبرات السابقة-مهارة الرؤية الشمولية للموقف) والدرجة الكلية تُعزى للنوع (ذكور – إناث)، في حين توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات طلاب الحلقة الثانية من التعليم الأساسي على مقياس مهارات التفكير المنظومي (مهارة إدراك العلاقات-مهارة التحليل-مهارة التركيب-مهارة الإفادة من الخبرات السابقة-مهارة الرؤية الشمولية للموقف) والدرجة الكلية تُعزى للصف الدراسي (الأول – الثاني - الثالث) في اتجاه الصف الثالث، بينما لا يوجد تفاعل بين الصف الدراسي والنوع في درجات التفكير المنظومي.
الكلمات المفتاحية: الصف الدراسي، النوع، التفكير المنظومى، طلاب الحلقة الثانية من التعليم الأساسي.
Abstract
The current research aimed to identify the effect of the interaction between grade and gender on systems thinking among students in the second cycle of basic education. The study sample consisted of (122) male and female students from the second cycle of basic education, whose ages ranged between (12-15) years. They were administered a scale of systems thinking skills (prepared by the researcher), and the results revealed that there were no statistically significant differences between the average scores of second cycle of basic education students on a scale of systems thinking skills (realizing relationships skill - analysis skill - synthesis skill - benefiting from previous experiences skill- comprehensive vision of the situation skill) and the total score is due to gender (males - females), while there are statistically significant differences between the average scores of second cycle of basic education students on the scale of systems thinking skills (realizing relationships skill - analysis skill - synthesis skill - benefiting from previous experiences skill- comprehensive vision of the situation skill) and the total score is due to the grade (first - second - third) towards the third year, while there is no interaction between grade and gender in systems thinking scores.
Keywords: Grade, gender, systems thinking, students in the second cycle of basic education.

الكلمات الرئيسية