فعالية برنامج علاج بالموسيقى في خفض أعراض ‏اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط لدى الأطفال ‏المعاقين عقلياً القابلين للتدريب

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص
هدفت البحث الحالي التحقق من فعالية برنامج علاج الموسيقي في خفض أعراض اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتدريب، تكونت عينة الدراسة من (10) أطفال من المعاقين عقلياً القابلين للتدريب بمركز إبداع لذوي الاحتياجات الخاصة بمدينة الإبراهيمية بمحافظة الشرقية ممن تراوحت أعمارهم الزمنية بين (6 - 9) عاماً بمتوسط (7.000)، وانحراف معياري (0.154)، وتراوحت درجات ذكاءهم بين (38- 51) درجة على مقياس ستانفورد بينيه الصورة الخامسة (النسخة المعدلة) إعداد محمود أبو النيل، ومحمد طه، وعبد الموجود عبد السميع (2017) بمتوسط (44.900)، وانحراف معياري (6.064)، تم تقسيمهم إلى مجموعتين متكافئتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة قوام كل مجموعة (5) طفلاً معاقاً عقلياً قابلاً للتدريب، وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لأعراض اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط لصالح المجموعة الضابطة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية لأعراض اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط في القياس القبلي والقياس البعدي لصالح القياس القبلي، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي في الدرجة الكلية لمقياس اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط، ويوجد حجم تأثير كبير لبرنامج العلاج بالموسيقى في خفض أعراض اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط لدى المجموعة التجريبية.
الكلمات المفتاحية: العلاج بالموسيقى، اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط، المعاقون عقلياً القابلون للتدريب.  
[Abstract]
The current research aimed to investigate the effectiveness of a music therapy program in reducing symptoms of attention deficit hyperactivity disorder in trainable mentally handicapped children. Sample consisted of (10) trainable mentally handicapped children aged between (6-9) years (MA 7.000- SD154.0) and IQ ranged (38-51) degree (MA 44.900- SD 6.064)  on Stanford- Binet Scale, fifth edition (Revised Version) (Abd-al Samie, 2017), and who got the highest scores on Attention Deficit Hyperactivity Disorder Scale (Radi, 2012), referred from Ebdaa center at Diarb Negm Center in Mubashir village in Ebrahimiah City in Sharqiah Governorate. Tools are: Stanford- Binet Scale, fifth edition (Revised Version), Attention Deficit Hyperactivity Disorder Scale (Radi, 2012), and Music Therapy Program (validated by the researcher). Results revealed statistically significant differences between the Scores mean ranks of the experimental and control groups in the post- test on the Attention Deficit Hyperactivity Disorder Scale in favor of the control group. There were statistically significant differences between scores mean ranks of the experimental group in the pre and post tests on Attention Deficit Hyperactivity Disorder Scale in favor of the pretest and there were no statistically significant differences between the scores mean ranks of the experimental group in the post and follow - up tests on Attention Deficit Hyperactivity Disorder Scale. Results also showed high effect size of the music therapy program in reducing symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in the experimental group.
Key Words: Trainable Mentally Handicapped, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Music Therapy.

الكلمات الرئيسية