فعالية التعلم المصغر في تنمية مهارات حل المشكلات ‏وتحصيل مادة العلوم لدى طلاب المرحلة الإعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث الحالي إلى التحقق من فعالية التعلم المصغر في تنمية مهارات حل المشكلات وتحصيل مادة العلوم لدى طلاب المرحلة الإعدادية, ولتحقيق هذا الهدف تم الإجابة عن السؤال الرئيس التالي: ما فعالية التعلم المصغر في تنمية مهارات حل المشكلات وتحصيل مادة العلوم لدي طلاب المرحلة الإعدادية؟. وتكونت عينة البحث من (100) تلميذة من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بمدرستي (بلقاس الإعدادية بنات, والمغازي الإعدادية بنات, التابعتين لإدارة بلقاس التعليمية)، وتم تقسيمهن بالتساوي إلى مجموعتين؛ الأولى: مجموعة تجريبية: وتشتمل على (50) تلميذة درسن وحدتي (الصوت والضوء, والتكاثر واستمرارية النوع) من كتاب العلوم للفصل الدراسي الثاني وفقاً للتعلم المصغر، والثانية: مجموعة ضابطة: وتشمل (50) تلميذة درسن وحدتي (الصوت والضوء, والتكاثر واستمرارية النوع) وفقاً للطريقة المعتادة، وقد قامت الباحثة بإعداد مواد المعالجة التجريبية المتمثلة في: "دليل المعلم، وكراسة الأنشطة والتدريبات، بالإضافة إلى إعداد أدوات البحث والمتمثلة في: اختبار مهارات حل المشكلات, واختبار تحصيلي في وحدتي (الصوت والضوء, والتكاثر واستمرارية النوع) للصف الثاني الإعدادي"، وقد أسفرت نتائج البحث عن:

يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0,01) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين (التجريبية والضابطة) في التطبيق البعدي لاختبار مهارات حل المشكلات لصالح المجموعة التجريبية.
يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى ( 0,01) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيقين (القبلي والبعدي) لاختبار مهارات حل المشكلات لصالح التطبيق البعدي.
يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى(0,01) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين (التجريبية والضابطة) في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية.
يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0,01) بين متوسطي درجات تلميذات المجموعة التجريبية في التطبيقين (القبلي والبعدي) للاختبار التحصيلي لصالح التطبيق البعدي.

كلمات مفتاحية: التعلم المصغر - مهارات حل المشكلات – التحصيل – المرحلة الإعدادية.
 
Abstract:
The current research aimed to verify the effectiveness of Micro-Learning on Developing Problem Solving Skills and Science Achievement for Preparatory Stage Students, To achieve this aim, the following main question was answered: What is the effectiveness of Micro Learning on Developing Problem Solving Skills and Science Achievement for Preparatory Stage Students?., the research sample consisted of (100) students from the second grade of preparatory school in the two schools (Belqas Preparatory School For Girls, and Al-Maghazi Preparatory School for Girls, affiliated with the Belqas Educational Administration), and they were divided equally into two groups: the first is an experimental group includes (50) students studying the two units of (Sound and Light, Reproduction and Continuity of Species) from the science book for the second semester according to Micro Learning, and the second is a control group that includes (50) students studying the two units of (Sound and Light, Reproduction and Continuity of Species) according to the usual method. The researcher prepared experimental treatment material represented in: "The teacher's guide, and a booklet of activities and exercises, in addition to preparing research tool, which are: A problem-solving skills test, and an achievement test in the two units (sound and light, and reproduction and species continuity) for the second year of preparatory school.
The research results revealed:

There is a statistically significant difference at the level of (0.01) between the mean scores of the female students of the two groups (experimental and control) in the post-application of the problem-solving skills test in favor of the experimental group.
There is a statistically significant difference at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group students in the two applications (pre- and post-test) to test problem-solving skills in favor of the post application.
There is a statistically significant difference at the level of (0.01) between the mean scores of the students of the two groups (experimental and control) in the post-application of the achievement test in favor of the experimental group.
There is a statistically significant difference at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group students in the two applications (pre and post) of the achievement test in favor of the post application.

 Key words: Micro-Learning, Problem Solving Skills, Achievement, Teaching science, Preparatory Stage.

الكلمات الرئيسية