مستخلص هدف البحث الحالى إلى التحقق من فعالية برنامج معرفى سلوكى في تنمية المهارات الحياتية لدى اليتيمات المراهقات بالمرحلة الثانوية، تكونت عينة الدراسة من (20) من اليتيمات المراهقات بالمرحلة الثانوية، تراوحت أعمارهن الزمنية بين (15-17) عاماً بمتوسط (16.250) وانحراف معياري (0.851)، من الملتحقات بجمعية الصفا الإسلامية لرعاية الأيتام بمركز طلخا بمحافظة الدقهلية، وتم تقسيم أفراد العينة إلى مجموعتين متكافئتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة قوام كل منهما (10) يتيمات مراهقات، تم إختيار العينة من الحاصلات على أقل الدرجات على مقياس المهارات الحياتية (إعداد الباحثة)، وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي للمهارات الحياتية لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في المهارات الحياتية في القياس القبلي والقياس البعدي لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي في المهارات الحياتية، ويوجد حجم تأثير كبير لبرنامج للبرنامج المعرفي السلوكي في تحسين المهارات الحياتية للمجموعة التجريبية. الكلمات المفتاحية: برنامج معرفى سلوكى، المهارات الحياتية، اليتيمات المراهقات، المرحلة الثانوية. Abstract
The current research aim to verify the effectiveness if a cognitive behavioral program in developing life skills among female adolescent orphans in secondary school. The study sample consisted of (20) female adolescent orphans in secondary school, their chronological ages ranged between (15-17) years with an average of (16.250) and a standard deviation of (0.851) of those enrolled in the Al- Safa Islamic Society for Orphan Cre in the Talkha Center in Dakahlia Governorate. The sample members were divided into two equal group, one experimental and the other control, each consisting of (10) female adolescent orphans . The helpers were chosen from those with the lowest scores on the life skills scale (prepared by the researcher). The results indicated that there were statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental and control groups in the post-measurement of life skills in favor of the experimental group. And the presence of statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental group members in life skills in the pre-measurement and the post- measurement in favor of the post- measurement. There are no statistically significant differences between the average ranks of the experimental group's scores in the post and follow –up measurements in life skills, and there is a large effect size for the cognitive behavioral program improving the life skills of the experimental group. Key Words: Cognitive Behavioral Program, Life Skills, Female Adolescent orphans, Secondary Stage
عامر, سمر منير السيد. (2024). فعالية برنامج معرفى سلوكى في تحسين المهارات الحياتية لدى اليتيمات المراهقات بالمرحلة الثانوية. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 124(3), 1219-1242. doi: 10.21608/maed.2024.359023
MLA
سمر منير السيد عامر. "فعالية برنامج معرفى سلوكى في تحسين المهارات الحياتية لدى اليتيمات المراهقات بالمرحلة الثانوية". مجلة کلية التربية بالمنصورة, 124, 3, 2024, 1219-1242. doi: 10.21608/maed.2024.359023
HARVARD
عامر, سمر منير السيد. (2024). 'فعالية برنامج معرفى سلوكى في تحسين المهارات الحياتية لدى اليتيمات المراهقات بالمرحلة الثانوية', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 124(3), pp. 1219-1242. doi: 10.21608/maed.2024.359023
VANCOUVER
عامر, سمر منير السيد. فعالية برنامج معرفى سلوكى في تحسين المهارات الحياتية لدى اليتيمات المراهقات بالمرحلة الثانوية. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2024; 124(3): 1219-1242. doi: 10.21608/maed.2024.359023