مستخلص الدراسة: هدفت الدراسة الحالية الوقوف على واقع إدارة المواهب المؤسسية بمدارس التعليم قبل الجامعي بمحافظة بورسعيد، ورصد المعوقات التي تحول دون تطبيقها، ومن ثم صياغة تصور مقترح لتطبيق إدارة المواهب المؤسسية بمدارس التعليم قبل الجامعي بمحافظة بورسعيد، ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي من خلال تطبيق استبانة على عينة من معلمي ومديري مدارس التعليم العام بمحافظة بورسعيد، وقد أسفرت الدراسة عن عدة نتائج أهمها: أن واقع إدارة المواهب المؤسسية بمدارس التعليم قبل الجامعي بمحافظة بورسعيد جاء بدرجة متوسطة من وجهة نظر كلا من مديري المدارس والمعلمين ، حيث جاء المتوسِّط العام لاتجاهات مديري المدارس مساويا (1.70) ودرجة تحقق (متوسطة)، بانحراف معياري بلغ (0.62)، وجاء المتوسِّط العام لاتجاهات المعلمين مساويا (1.95) ودرجة تحقق (متوسطة)، بانحراف معياري بلغ (0.71) وجاء بُعد تنمية المواهب وتطويرها في الرتبة الأولى من وجهة نظر فئتي الدراسة(مديرين ومعلمين) ويليها في الرتبة الثانية البُعد الثاني(الاحتفاظ بالمواهب المؤسسية) من وجهة نظر فئتي الدراسة، وجاء بُعد (جذب واكتشاف المواهب المؤسسية) في الرتبة الثالية من وجهة نظري فئتي الدراسة، أما بُعد التحفيز جاء في الرتبة الثانية مكرر من وجهة نظر مديري المدارس، لكن جاءت في الرتبة الرابعة والأخيرة من وجهة نظر المعلمين. وفي ضوء تلك النتائج تم تقديم تصور مقترح لتفعيل إدارة المواهب المؤسسية بمدارس التعليم قبل الجامعي بمحافظة بورسعيد. الكلمات المفتاحية: إدارة المواهب- التعليم قبل الجامعي- المواهب المؤسسية- الجودة Abstract:
The current study aimed to identify the reality of institutional talent management in pre-university education schools in Port Said Governorate, monitor the obstacles that prevent its application, and then formulate a proposed vision for implementing institutional talent management in pre-university education schools in Port Said Governorate. In order to achieve the objectives of the study, the descriptive approach was used through Applying a questionnaire to a sample of teachers and principals of general education schools in Port Said Governorate. The study yielded several results, the most important of which are: that the reality of institutional talent management in pre-university education schools in Port Said Governorate was of a moderate degree from the point of view of both school principals and teachers, as the general average of the principals’ attitudes was Schools were equal to (1.70) and had an (average) verification score, with a standard deviation of (0.62). The general average of teachers’ attitudes was equal to (1.95) and the degree of achievement was (medium), with a standard deviation of (0.71). The talent development dimension came in first place from the point of view of the two categories of the study (managers and teachers), followed in second place by the second dimension (retaining institutional talent) from From the point of view of the two categories of the study, the dimension (attracting and discovering institutional talent) came in the third rank from the point of view of the two study categories, while the motivation dimension came in the second rank, repeated from the point of view of school principals, but it came in the fourth and final rank from the point of view of teachers. In light of these results, a proposed vision was presented to activate institutional talent management in pre-university education schools in Port Said Governorate. Keywords: talent management - pre-university education - institutional talent - quality
تويج, سليمان سليمان حسن. (2024). إدارة المواهب المؤسسية بمدارس التعليم قبل الجامعي بمحافظة بورسعيد ( الواقع والتصور) . مجلة کلية التربية بالمنصورة, 124(3), 1157-1218. doi: 10.21608/maed.2024.359022
MLA
سليمان سليمان حسن تويج. "إدارة المواهب المؤسسية بمدارس التعليم قبل الجامعي بمحافظة بورسعيد ( الواقع والتصور) ". مجلة کلية التربية بالمنصورة, 124, 3, 2024, 1157-1218. doi: 10.21608/maed.2024.359022
HARVARD
تويج, سليمان سليمان حسن. (2024). 'إدارة المواهب المؤسسية بمدارس التعليم قبل الجامعي بمحافظة بورسعيد ( الواقع والتصور) ', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 124(3), pp. 1157-1218. doi: 10.21608/maed.2024.359022
VANCOUVER
تويج, سليمان سليمان حسن. إدارة المواهب المؤسسية بمدارس التعليم قبل الجامعي بمحافظة بورسعيد ( الواقع والتصور) . مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2024; 124(3): 1157-1218. doi: 10.21608/maed.2024.359022