تطوير المهارات الناعمة لرؤساء الأقسام بالجامعات ‏السعودية في ضوء نموذج جولمان للذكاء الوجداني ‏

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

الملخص:
    استهدف البحث الحالي تطوير المهارات الناعمة لرؤساء الأقسام بالجامعات السعودية في ضوء نموذج جولمان للذكاء الوجداني ولتحقيق الهدف استخدمت الباحثة المنهج الوصفي والاستبانة لرصد واقع ممارسة المهارات الناعمة لرؤساء الأقسام بالجامعات السعودية في ضوء نموذج جولمان للذكاء الوجداني من وجهة نظر أفراد الدراسة، ومتطلبات تطوير هذه المهارات ومعوقات تطويرها، وتكونت عينة البحث من أعضاء هيئة التدريس ببعض الجامعات السعودية من خلال عينة عشوائية تكونت من ( 230) عضو هيئة تدريس، وجاءت أهم النتائج مبينة أن ممارسة رؤساء الأقسام للمهارات الناعمة بالجامعات السعودية في ضوء نموذج جولمان للذكاء الوجداني جاءت بدرجة متوسطة بوزن نسبى (63.82%)، في حين جاءت الاستجابات حول متطلبات تطوير المهارات الناعمة لرؤساء الأقسام بالجامعات السعودية في ضوء نموذج جولمان للذكاء الوجداني مرتفعة، بأوزان نسبية ما بين (92.02% ،  94.56% ) و معوقات التطوير فى مستوى مرتفع بأوزان نسبية ما بين (89.91%  –  98.17%) كما قدم البحث سبلا للتطوير وتوصيات وبحوث مقترحة.
الكلمات المفتاحية: المهارات الناعمة، رؤساء الأقسام بالجامعات السعودية، نموذج جولمان الذكاء الوجداني.
 
Developing the soft skills of department heads in Saudi universities by using the Goleman model
of emotional intelligence
Dr. Amal Arif Al-Ardan
Assistant Professor of Education, University of Hail, KSA.
Email: aalardan@hotmail.com
Abstract:
        The research aimed to develop the soft skills of department heads in Saudi universities by using the Goleman model of emotional intelligence. To achieve the goal, the researcher used the descriptive approach and a questionnaire to monitor the reality of practicing soft skills among department heads in Saudi universities using the Goleman model of emotional intelligence, and to identify the requirements for developing these skills and the difficulties. The research community was chosen from faculty members in some Saudi universities and a random sample consisting of (230) Faculty member, The most important results showed that the practice of soft skills by department heads in Saudi universities using the Goleman model for emotional intelligence was moderate with a relative weight of (63.82%), while the answers regarding the requirements for developing soft skills were. The soft skills of department heads in Saudi universities using the Goleman model of emotional intelligence came at a high level with a rate of between (92.02% - 94.56%) and obstacles to development at a high level with a rate of (89.91% - 98.17%). The research also presented ways of development and recommendations and suggested future research
Keywords: the soft skills, department heads in Saudi universities, the Goleman model , emotional intelligence.

الكلمات الرئيسية