تقيم مستوى الاستفادة من خدمات عمادة شئون ‏الطلبة بكليات الهيئة العامة للتعليم التطبيقي ‏والتدريب بالكويت من وجهة نظر الطلبة في ضوء بعض ‏المتغيرات

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

الملخص:
هدفت الدراسة لتقييم مستوى الاستفادة من خدمات عمادة شئون الطلاب بكليات الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب بالكويت من وجهة نظر الطلبة، وتم استخدام المنهج الوصفي، وبلغت عينة الدراسة (878) طالباً وطالبة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، يمثلون كليات الهيئة العامة للتعليم التطبيقي بدولة الكويت، أجريت الدراسة الاستطلاعية على (50) طالباً وطالبة، في حين أجريت الدراسة الأساسية على (828) طالباً وطالبة، وتم استخدام الاستبانة كأداة لجمع البيانات، وتوصلت الدراسة لعدة نتائج من أهمها: استفادة طلبة الهيئة العامة للتعليم التطبيقي من خدمات عمادة شئون الطلبة بنسبة اتفاق تراوحت بين (53.66%) إلى (81.16%)، في حين ظهر تدنٍ في الاستفادة من بعض خدمات عمادة شئون الطلبة، وفيما يتعلق بالفروق بين متغيرات الدراسة كانت لصالح الذكور على حساب الإناث، ولصالح كلية التمريض على حساب بقية الكليات، ولصالح الطلبة الخالين من الأمراض على حساب الطلبة الذي يعانون من أمراض مزمنة، ولم تجد الدراسة فروقاً بين الطلبة مصدرها المعدل التراكمي أو الحالة الدراسية، أو جنسية الطالب، وأوصت الدراسة بعدة توصيات من أهمها: أن تركز عمادات شئون الطلبة على جودة الخدمات التي تقدمها وتطورها بشكل مستمر بتحديث معايير الجودة، وأن يكون هناك تركيز على الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة وأصحاب الأمراض المزمنة، وإنشاء موقع وتطبيق خاص وقسم إعلامي للتعريف وإبراز الأنشطة والخدمات، وتطوير الاستبانة المستخدمة في الدراسة لقياس رضا الطلبة دورياً عن خدمات عمادة شئون الطلبة.
الكلمات المفتاحية: الاستفادة، الخدمات، شئون الطلبة، الهيئة العامة للتعليم التطبيقي.
 
evaluating the level of benefit from the services submitted by the Deanship of Students  Affairs, at the colleges of the Public Authority for Applied Education & Training  in Kuwait from the perspectives  of the students’ point of view in light of some variables
Hamad Balleh Al-Ajmi, Hamdan Saud Al-Adwani
 Department of Special Education, College of Basic Education, Public Authority for Applied Education and Training. Kuwait .
 Email: hb.alajmi@paaet.edu.kw
Abstract:
This study aims at evaluating the services submitted by the Deanship of Students Affairs, at the colleges of the Public Authority for Applied Education & Training  in Kuwait from the perspectives  of the students. The descriptive approach was used within a sample consisted of (878) male and female students, selected at random. They represent the colleges of the Public Authority for Applied Education& Training in the state of Kuwait. Exploratory study was conducted upon (50) male and female students and the basic study was conducted on  828 male and female students. The questionnaire was used as a tool for collecting the data. The study reached some results the most important of them as follows: The students of the Public authority for Applied Education & Training  benefited from the services, submitted by the Deanship of Students  Affairs at a percentage varied between (53.66%) to (81.16%) while there was low level of benefiting from the services given by the Deanship of Students  Affairs. As for the differences between the study variables, they were for the sake of the males, for the sake of   the college of nursing and for the sake of the healthy students, not for those having chronic diseases. The study did not find any differences amongst the students restoring to the accumulative level, the study status or the student's nationality. The study gave many recommendations, the most important of them as follows: The Deanship of Students  Affairs focuses on the good quality of the services they submit and they develop them permanently, by updating the standards of quality. There must be a concentration upon the students of special needs and chronic diseases. To create a special website and application, and information department for defining and demonstrating the activities and   services and to develop the questionnaire, used in the study for measuring the periodical satisfaction of the students for the services, submitted by the Deanship of Students  Affairs.
Keywords: benefit, services, student affairs, Public Authority for Applied Education.

الكلمات الرئيسية