التنبؤ بالذكاء الانفعالي في ضوء كل من التعلم المنظم ذاتيًا والدافعية العقلية لدي طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلي الكشف عن العلاقة بين الذكاء الانفعالي وكل من التعلم المنظم ذاتيًا والدافعية العقلية لدي طلاب الصف الأول الثانوي، والتعرف علي إمكانية التنبؤ بالذكاء الانفعالي في ضوء هذه المتغيرات, وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي، وتكونت عينة الدراسة من (450) طالبا وطالبة, وطبق عليهم أدوات البحث المتمثلة في: مقياس الدافعية العقلية (إعداد/ عزالدين ابراهيم,2022)، مقياس التعلم المنظم ذاتيًا (إعداد/ الباحث)، ومقياس الذكاء الانفعالي إعداد (GENOS,2010/ تعريب الباحث). وأسفرت أهم نتائج البحث عن وجود علاقة ارتباطية موجبة بين الدافعية العقلية والتعلم المنظم ذاتيًا لدي الطلاب عينة البحث، ووجود علاقة ارتباطية بين الذكاء الانفعالي وكل من الدافعية العقلية والتعلم المنظم ذاتيًا، كما أمكن التنبؤ بالذكاء الانفعالي من خلال الدافعية العقلية، والتعلم المنظم ذاتيًا لدي طلاب المرحلة الثانوية.
الكلمات المفتاحية: الذكاء الانفعالي- الدافعية العقلية- التعلم المنظم ذاتيًا- طلاب المرحلة الثانوية.
Abstract
The aim of the current research is to reveal the relationship between emotional intelligence and each of the self-regulated learning and mental motivation among first year secondary students, and to identify the possibility of predicting emotional intelligence in the light of these variables. And applied to them the research tools represented in: the measure of mental motivation (prepared / Ezzedine Ibrahim, 2022), the measure of self-regulated learning (prepared / the researcher), and the measure of emotional intelligence prepared by (GENOS, 2010 / Arabization of the researcher). The most important results of the research resulted in the presence of a positive correlation between mental motivation and self-regulated learning among students, the research sample, and the existence of a correlation between emotional intelligence and both mental motivation and self-regulated learning, and it was also possible to predict emotional intelligence through mental motivation and self-regulated learning among stage students high school.
Key words: Emotional intelligence - mental motivation and self-regulation learning -secondary school students

الكلمات الرئيسية