استراتيجية بنائية مستندة إلى نظرية التباين لتصويب التصورات الخطأ في المفاهيم الكيميائية لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

المستخلص :
هدف البحث الحإلي إلي تقصي فاعلية استراتيجية بنائية مستندة لنظرية التباين في تصويب التصورات الخطأ للمفاهيم الكيميائية لدي طلاب المرحلة الثانوية ، و لتحقيق ذلك استخدم الباحث المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي ، وتم إعداد أدوات البحث المتمثلة في اختبار التصورات الخطأ للمفاهيم الكيميائية و تطبيقه علي عينة البحث المكونة من(40) طالبة من طالبات الصف الأول الثانوي بمدرستين الأولي وتمثل المجموعة الضابطة بإدارة جرجا التعليمية والثانية تمثل المجموعة التجريبية بإدارة البلينا التعليمية وأسفر البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α = 0.05) بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التصورات الخطأ وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α = 0.01) بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لاختبار التصورات الخطأ.
Abstract:
The aim of the current research is to investigate the effectiveness of a constructive strategy based on the theory of variance in correcting misperceptions of chemical concepts among secondary school students, and to achieve this the researcher used the experimental approach with a semi-experimental design, and the research tools were prepared to test the wrong perceptions of chemical concepts and apply it to the research sample consisting of (40) students from the first grade of secondary school in two schools, the first and represent the control group in the management of Girga educational and the second represents the experimental group in the management of educational Balina and resulted Searching for statistically significant differences at the level of (α = 0.05) between the average ranks of the experimental and control groups in the post-application of the misperceptions test and the existence of statistically significant differences at the level of significance (α = 0.01) between the average ranks of the experimental group scores in the pre- and post-measurements of the error perceptions test.
 

الكلمات الرئيسية