فاعلية نموذج التعلم التوليدى في تنمية الفهم العميق والفضول العلمي في مادة الأحياء لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث الحالي إلى التحقق من فاعلية نموذج التعلم التوليدى في تنمية الفهم،والفضول العلمى في مادة الأحياء لدى طلاب المرحلة الثانوية.
ولتحقيق هدف البحث تم الإجابة عن السؤال الرئيس التالى:
ما فاعلية نموذج التعلم التوليدى فى تنمية الفهم العميق والفضول العلمى في مادة الأحياء لدى طلاب المرحلة الثانوية ؟. وتكونت عينة البحث من (60)طالبًا وطالبة من طلاب الصف الأول الثانوى بمدرستى (بطره الثانوية المشتركة ،بساط الثانوية المشتركة التابعتين لإدارة طلخا التعليمية)،وتم تقسيمهم بالتساوى إلى مجموعتين ؛الأولى: المجموعة التجريبية:تشمل (30)طالبًا وطالبة يدرسوا الباب الأول (الأساس الكيميائى للحياة ) وفقًا لنموذج التعلم التوليدى ،والثانية:المجموعة الضابطة:وتشمل (30)طالبًا وطالبة يدرسوا الباب الأول (الأساس الكيميائى للحياة ) وفقًا للطريقة التقليدية ،وقد قامت الباحثة بإعداد مواد المعالجة التجريبية المتمثلة في:دليل المعلم ،وكراسه نشاط الطالب ،بالإضافة لإعداد أدوات البحث المتمثلة في: إختبار الفهم العميق في ألباب الأول (الأساس الكيميائي للحياة)،ومقياس الفضول العلمى ،وقد أسفرت نتائج البحث عن:
1- يوجد فرق ذو دلاله إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين (التجريبية والضابطة) في التطبيق البعدي لاختبار الفهم العميق لصالح المجموعة التجريبية.
2- يوجد فرق ذو دلاله إحصائية بين متوسطى درجات طلاب المجموعتين التجريبية  فى التطبيقين(القبلى و البعدي لاختبار الفهم العميق لصالح التطبيق البعدى.
3- يوجد فرق ذو دلاله إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين (التجريبية والضابطة) في التطبيق البعدي لمقياس الفضول العلمى لصالح المجموعة التجريبية.
4- يوجد فرق ذو دلاله إحصائية بين متوسطى درجات طلاب المجموعتين التجريبية  فى التطبيقين(القبلى و البعدي لمقياس الفضول العلمى لصالح التطبيق البعدى.
كلمات مفتاحية:نموذج التعلم التوليدى،الفهم العميق ،الفضول العلمى
 
 
Abstract
The current research aimed to verify the effectiveness of the generative learning model in developing understanding and scientific curiosity in a subject Biology for high school students.
To achieve the aim of the research, the following main question was answered:
   What is the effectiveness of the generative learning model in developing deep understanding and scientific curiosity in biology among secondary school students? .,The research sample consisted of (60) male and female students from the first year of secondary school in my school (Batra Joint Secondary, Bisat Joint Secondary School affiliated to the Talkha Educational Administration), and they were divided equally into two groups:The first,: the experimental group includes (30) male and female students studying the first chapter (the chemical basis of life) according to the generative learning model, and the second,: the control group, which includes (30) male and female students studying the first chapter (the chemical basis of life) according to the traditional method. The research results revealed:

There is a statistically significant difference between the mean scores of the students of the two groups (experimental and control) in the application Post-test of deep understanding in favor of the experimental group.
There is a statistically significant difference between the mean scores of the students of the two experimental groups in the two applications (tribal and Post-test of deep understanding in favor of post-application.
There is a statistically significant difference between the mean scores of students of the two groups (experimental and control) in the post application of the scientific curiosity scale in favor of the experimental group.
There is a statistically significant difference between the mean scores of the students of the two experimental groups in the pre and post applications of the scientific curiosity scale in favor of the post application.

Keywords: generative learning model, deep understanding, scientific curiosity.

الكلمات الرئيسية