الأمن الوظيفي وعلاقته بالدافعية للعمل لدى المعلمين في المدارس الحكومية بمحافظة مسقط في سلطنة عمان

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

الملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الأمن الوظيفي وبين الدافعية للعمل لدى المعلمين في المدارس الحكومية بمحافظة مسقط وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي بمجاله التحليلي، وتكون مجتمع العينة من(252) معلما ومعلمة، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، واستخدمت الاستبانة الالكترونية كأداة لجمع المعلومات، وتكونت من محورين، يتمثل المحور الأول من الأمن الوظيفي بأبعاده الثلاثة وهي : البعد النفسي والبعد الاجتماعي والبعد الاقتصادي، وتمثل المحور الثاني في الدافعية للعمل. وخرجت الدراسة بمجموعة من النتائج ابرزها: أن الدرجة الكلية لشعور المعلمين بالأمن الوظيفي في المدارس الحكومية بمحافظة مسقط، بأبعاده الثلاثة (البعد النفسي والبعد المادي والبعد الاجتماعي) قد حصل على متوسط حسابي (2.9235) أي بدرجة متوسطة. وأنه لا تتواجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالةα0.05) ) بين متوسط تقدير أفرد العينة لدرجة شعور المعلم بالأمن الوظيفي في المدارس الحكومية بمحافظة مسقط تعزى لمتغير الجنس والحالة الاجتماعية. كما كان من نتائج الدراسة أيضا، أنه تتواجد علاقة طردية إيجابية ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة α0.05)) بين مستوى شعور المعلم بالأمن الوظيفي وبين مستوى الدافعية للعمل لديهم في المدارس الحكومية بمحافظة مسقط بدرجة مرتفعة. وقد خرجت الدراسة بعدة توصيات منها:عقد لقاءات جماعية لمناقشة مشكلات المعلمين بصورة دورية والخروج بسبل عملية لعلاجها ثم ترفع للمسؤولين، وتحديث قانون الخدمة المدنية بما يحفظ حقوق المعلمين ومساواتها بالدول المتقدمة التي نهضت بالتعليم. وأيضا العمل على استحداث وظيفة المعلم المساعد ليعمل بجانب المعلم الدائم في الصف الدراسي ومساعدا له وخاصة في الصفوف الدراسية ذات الكثافة الطلابية العالية وبالتالي رفع كفاءة العملية التعليمية.
   الكلمات المفتاحية: الأمن الوظيفي، الدافعية للعمل، مسقط، سلطنة عمان.
 
 
 
Abstract
This study aimed to identify the relationship between job security and motivation to work among teachers in public schools in Muscat Government in the Sultanate of Oman. It followed the descriptive approach in its analytical field. The sample was chosen randomly, and the electronic questionnaire was used as a tool for collecting information, and it consisted of two axes to analyze the results and to extract them for the study. Among the most important findings of the study were: The total degree of teachers' sense of job security in public schools in Muscat Governorate, with its three dimensions (the psychological dimension, the physical dimension, and the social dimension), obtained an arithmetic mean of (2.9235), i.e., with a moderate degree. Moreover, there are no statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between the mean of the sample's estimate of the teacher's sense of job security in public schools in Muscat Governorate due to the variable of sex and marital status.
3- There are no statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between the mean of the sample's estimate of the teacher's sense of job security in government schools due to the variable (academic qualification, years of service, place of appointment). The study also revealed that, there is a direct positive relationship with statistical significance at the level of significance (α ≤ 0.05) between the level of the teacher's sense of job security and the level of motivation to work for them in public schools in Muscat Governorate with a high degree. The study comes out with several recommendations, including  hold group meetings to discuss teachers' problems periodically and come up with practical ways to treat them, then submit them to the officials, updating the Civil Service Law to preserve the rights of teachers and their equality with developed countries that have promoted education, and creating a position of the assistant teacher to work alongside the teacher in the classroom and as an assistant to him, especially in classrooms with a high student density, and thus raise the efficiency of the educational process.
       Keywords: job security, motivation to work, Muscat, Oman.
 

الكلمات الرئيسية