فعالية برنامج معرفي سلوكي في تعديل اتجاهات معلمي التعليم العام نحو الدمج

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التحقق من فعالية برنامج معرفي سلوكي في تعديل اتجاهات معلمي التعليم العام نحو دمج التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة، وتكونت عينة البحث من (20) معلماً ومعلمة منهم ( 7 ذكور،  13 إناث ) من معلمي التعليم العام للمرحلة الابتدائية، تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (36 – 47) سنة ممن لديهم اتجاهات سلبية نحو الدمج بمدرسة عبد الحميد يحي بمحافظة الغربية، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين (تجريبية وضابطة)، واشتملت كل مجموعة (10) من المعلمين منهم (2 ذكور، 8 إناث) للمجموعة التجريبية، و (5 ذكور ، 5 إناث) للمجموعة الضابطة، واشتملت أدوات البحث على مقياس اتجاهات معلمي التعليم العام نحو الدمج ( إعداد الباحثة)، وبرنامج معرفي سلوكي لتعديل اتجاهات المعلمين نحو الدمج (إعداد الباحثة )، واستخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية الآتية: اختبار مان-ويتني، واختبار ويلكوكسن لإشارة الرتب، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس اتجاهات معلمي التعليم العام نحو دمج التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة لصالح المجموعة التجريبية، كما توصلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس اتجاهات معلمي التعليم العام نحو دمج التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة لصالح القياس البعدي، بينما توصلت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس اتجاهات معلمي التعليم العام نحو دمج التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة، ويوجد تأثير دال للبرنامج الإرشادي في تعديل اتجاهات معلمي التعليم العام نحو دمج التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة للمجموعة التجريبية.
الكلمات المفتاحية: الاتجاهات، المعلمون، الدمج، التلاميذ ذوو الاحتياجات الخاصة، برنامج معرفي سلوكي.
Abstract
The current research aimed to examine the effectiveness of a cognitive behavioral program in modifying general education teachers’ attitudes towards the inclusion of students with special needs. Sample consisted of (20)  general education teachers aged (36-47) years who have negative attitudes towards inclusion referred from Abdul Hamid Yehia School in Gharbia Governorate. Participants were divided into two equivalent groups: Experimental and control. Each group had (10) general education teachers including (2 males, 8 females) for the experimental group, (5 males, 5 females) for the control group. Instruments are  a Scale of General Education Teachers' Attitudes Towards Inclusion and a Cognitive Behavioral Program (developed by the researcher). The researcher used the following methods : Mann- Whitney test, and Wilcoxon test. Results revealed statistically significant differences between the Scores mean ranks of the experimental and control groups in the post- test on  the Scale of General Education Teachers' Attitudes Towards Inclusion in favor of the experimental group. There were statistically significant differences between scores mean ranks of the experimental group in the pre and posttests on the Scale of General Education Teachers' Attitudes Towards Inclusion in favor of the post- test and there were no statistically significant differences between the scores mean ranks of the experimental group in the post and follow - up tests on the Scale of General Education Teachers' Attitudes Towards Inclusion. Results also showed high effect size of the Cognitive Behavioral Program in modifying general education teachers’ attitudes towards the inclusion of students with special needs in the experimental group.
Key Words: Attitudes, Teachers, Inclusion, Students with special needs, Cognitive Behavioral Program.

الكلمات الرئيسية