مخلص هدف هذا البحث إلي الکشف عن المعوقات التي تحول دون تحقيق البيئه التربويه الداعمه لطفل الروضه ،وسبل مواجهتها، وقد استخدمت الباحثه المنهج الوصفي لجمع وتفسير البيانات، وتم تطبيق الاستبانه علي عينه مکونه من (414) من معلمات ومديرات رياض الاطفال بمحافظه الدقهليه ،وتکونت الاستبانه من محورين ؛ المحور الأول هو معوقات تحقيق البيئة التربوية ويتکون من (30) مفردة ، والمحور الثاني هو أبرز المقترحات لتحقيق البيئه التربوية ، و انتهى البحث إلى صياغة مجموعة من المقترحات لتحقيق البيئه التربوية الجاذبة، منهاالعمل علي تطوير قنوات الاتصال واعطاء الفرصه الاکبر في مسامهه اولياء الامور في العمليه التعليميه والمتابعه المستمره وتوفير قنوات الاتصال المختلفه والمتعدده . توفير مباني مناسبه لطبيعه وخصوصيه النشاط والمناهج وطبيعه الاطفال وخصائصهم . تعين مديرات متخصصات في تربيه الطفل ومستقلين عن المدارس الابتدائيه . توفير دورات تدريبيه وورش عمل وندوات للمعلمات وتاهيل المعلمات للتعامل مع اطفال ذوي الاحتياجات الخاصه . Abstract
This research aimed to reveal the obstacles that prevent the achievement of the educational environment that supports the kindergarten child and the ways to confront them. The researcher used the descriptive approach to collect and interpret data. The questionnaire was applied to a sample of 414 kindergarten female teachers and managers in Dakahlia Governorate. The questionnaire consisted of two axes. The first axis is the obstacles of achieving the educational environment, and it consists of 30 items, and the second axis is the most prominent proposals for achieving the educational environment. The research ended with formulating a set of proposals to achieve an attractive educational environment, including working on developing communication channels, giving the greatest opportunity for parents’ contribution to the educational process, continuous follow-up, providing various and multiple channels of communication, and matching buildings appropriate to the nature, the activity privacy and curricula, and the nature and characteristics of children. It also suggested employing female managers specialized in child education, independent of primary schools, providing training courses, workshops and seminars for female teachers, and qualifying female teachers to deal with children with special needs.
جنيدى, حنان أنور أنور. (2021). معوقات تحقيق البيئة التربوية الجاذبة للطفل بالروضةوسبل مواجهتها. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 116(2), 303-316. doi: 10.21608/maed.2021.235525
MLA
حنان أنور أنور جنيدى. "معوقات تحقيق البيئة التربوية الجاذبة للطفل بالروضةوسبل مواجهتها", مجلة کلية التربية بالمنصورة, 116, 2, 2021, 303-316. doi: 10.21608/maed.2021.235525
HARVARD
جنيدى, حنان أنور أنور. (2021). 'معوقات تحقيق البيئة التربوية الجاذبة للطفل بالروضةوسبل مواجهتها', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 116(2), pp. 303-316. doi: 10.21608/maed.2021.235525
VANCOUVER
جنيدى, حنان أنور أنور. معوقات تحقيق البيئة التربوية الجاذبة للطفل بالروضةوسبل مواجهتها. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2021; 116(2): 303-316. doi: 10.21608/maed.2021.235525