الاحتياجات التدريبية لمعلمات اللغة الإنجليزية في ضوء استخدام التعليم المدمج من وجهة نظرهن

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على الاحتياجات التدريبية لمعلمات اللغة الإنجليزية في ضوء استخدام التعليم المدمج من وجهة نظرهن، وليتم ذلک استخدمت الباحثة استبانة للتحقق من أهداف الدراسة، حيث اشتملت الاستبانة على مجتمع الدراسة المکون من جميع معلمات اللغة الإنجليزية في مدارس مدينة سکاکا والبالغ عددهن (225) معلمة طبقاً لإحصائية إدارة التعليم، وتم اختيار عينة الدراسة بالطريقة الطبقية العشوائية، بنسبة (97.2%) من معلمات اللغة الإنجليزية في مدينة سکاکا، حيث بلغت عينة الدراسة (248) معلمة. وقد أظهرت النتائج أن مستوى الاحتياجات التدريبية لمعلمات اللغة الإنجليزية في ضوء استخدام التعليم المدمج من وجهة نظرهن کانت مرتفعة. کما أشارت النتائج بأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) في استجابات معلمات اللغة الإنجليزية نحو الاحتياجات التدريبية اللازمة لهن في ضوء استخدام التعليم المدمج تبعاً لمتغير المرحلة الدراسية و الخبرة، وذلک في جميع المجالات التي تم دراستها في الاستبانة والتي شملت (السمات الشخصية، أنماط التفکير، المهارات التخصصية، مهارات التأقلم، ومهارات التعامل مع أنظمة إدارة التعلم والتعامل مع المحتوى الرقمي، ومهارات التعامل مع الفصول الافتراضية، وصولاً لمهارات التعامل مع التقويم الإلکتروني).
الکلمات المفتاحية: الاحتياجات التدريبية، معلمات اللغة الإنجليزية، التعليم المدمج.
Abstract
The current study aims to identify the training needs of English language teachers in light of the use of blended learning from their point of view, and in order for this the researcher used a questionnaire to verify the objectives of the study, as the questionnaire included the study population consisting of all English language teachers in the schools of Sakaka city, whose age is (225)  A teacher according to the education administration’s statistics, and the study sample was chosen by stratified random method, with (97.2%) English language teachers in the city of Sakaka, where the study sample reached (248) teachers, and the results showed that the level of training needs for English language teachers in light of the use of blended education  From their point of view that the need is high, and the results indicated that there are no statistically significant differences at a significant level (∝≤0.05) in the responses of English language teachers towards the training needs required for them in light of the use of blended education depending on the variable stage and experience, and that in all  The areas studied in the questionnaire include (personality traits, thinking patterns, specialized skills, coping skills, and interpersonal skills.  With learning management systems and dealing with digital content, and the skills of dealing with virtual classes, all the way to the skills of dealing with electronic evaluation).
Keywords: Training needs, English language teachers, Blended learning
 

الكلمات الرئيسية