مشکلات تعلم لغتي الخالدة للمرحلة المتوسطة المتعلقة بعناصر المنهج من وجهة نظر المعلمين

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مشکلات تعلم لغتي الخالدة للمرحلة المتوسطة المتعلقة بعناصر المنهج من وجهة نظر المعلمين وباستخدم المنهج الوصفي، وتمثلت أداة الدراسة في استبانة مکونة من ( 59 ) فقرة ، موزعة على اربع مجالات هي(مشکلات تتعلق بالأهداف ، مشکلات تتعلق بالمحتوى ، مشکلات تتعلق بالوسائل التعليمية وطرق التدريس ، مشکلات تتعلق بالتقويم) ، وتکونت عينة الدراسة من (165) معلم، وأظهرت النتائج أن درجة مشکلات تعليم لغتى الخالدة للمرحلة المتوسطة المتعلقة بالاهداف من وجه تظر المعلمين جاءت بدرجة کبيرة وبمتوسط حسابي بلغ ( 3.79) وانحراف معياري(0.74)، درجة مشکلات تعليم لغتى الخالدة للمرحلة المتوسطة المتعلقة بالمحتوى من وجه تظر المعلمين جاءت بدرجة کبيرة وبمتوسط حسابي بلغ ( 3.49) وانحراف معياري(0.86) ، درجة مشکلات تعليم لغتى الخالدة للمرحلة المتوسطة المتعلقة بالوسائل التعليمية ، وطرق التدريس من وجه تظر المعلمين جاءت بدرجة کبيرة وبمتوسط حسابي بلغ ( 3.69) وانحراف معياري(1.18) ، درجة مشکلات تعليم لغتى الخالدة للمرحلة المتوسطة المتعلقة بالتقويم من وجه تظر المعلمين جاءت بدرجة کبيرة وبمتوسط حسابي بلغ ( 3.74) وانحراف معياري(0.86) ، وفي ضوء النتائج توصي الدراسة أن تأخذ وزارة التربية والتعليم بمعاجة مشکلات تعلم لغتي الخالدة للمرحلة المتوسطة المتعلقة بعناصر المنهج ، وأن يعمل المعلم على اشراک الطلاب باختيار الاستراتيجيات التي تناسبهم وتشبع حاجاتهم
کلمات مفتاحية: مشکلات ، لغتى الخالدة ، المرحلة المتوسطة.
Abstract
The study aimed to identify the problems of learning my immortal language for the intermediate stage related to the elements of the curriculum from the viewpoint of teachers. The researcher used the descriptive survey method, The study tool consisted of a questionnaire consisting of (59) paragraphs, distributed in four areas which are (problems related to goals)., Problems with content, problems with teaching aids and teaching methods, problems with evaluation), The sample of the study consisted of (165) teachers, and the results showed that the degree of educational problems in the immortal language of the intermediate stage related to the objectives of the teachers' viewpoint came in a large degree and an arithmetic average of (3.79) and a standard deviation (0.74), The degree of the problems of teaching the immortal language of the intermediate stage related to the content from the view of the teachers came to a large degree and with an average of (3.49) and a standard deviation (0.86), The degree of the problems of teaching immortal language for intermediate school related to educational aids, And the teaching methods from the point of view of teachers came in a great degree, with an average of (3.69) and a standard deviation (1.18). The degree of the problems of teaching immortal languages for the intermediate stage related to the evaluation from the view of the teachers came to a large degree and with an average of (3.74) and a standard deviation (0.86), In light of the results, the study recommends that the Ministry of Education take into consideration the problems of learning my immortal language for the intermediate stage related to the elements of the curriculum, And that the teacher engage students to choose strategies that suit them and satisfy their needs.
Key words: problems, immortal language, middle school.

الكلمات الرئيسية