الصعوبات التي تواجه منهج الکفايات من وجهة نظر المعلمات في دولة الکويت

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف هذا البحث إلى معرفة الصعوبات التي تواجه منهج الکفايات من وجهة نظر المعلمات في دولة الکويت، حيث اعتمد البحث على المنهج الوصفي التحليلي باستخدام أداة الاستبانة، وقد تکونت عينة الدراسة من (51) معلمة وتوصلت الدراسة إلى أن وقت الحصة لم يکن مناسباً لمنهج الکفايات، ومعلومات المادة العلمية وقيمة المادة العلمية والأنشطة تدل على الحيادية، وفقرة توجيه المعلمة للطالبات حصلت على تأييد کبير لشعور المعلمة بالحماس أثناء توجيه الطالبات. ويوصي البحث بفتح المجال للمعلمات في اختيار الأنشطة بما يتناسب مع المادة وإعطاء المعلمة المساحة في تطوير منهج الکفايات بعد تطبيقه في الميدان.
الکلمات المفتاحية: المنهج – الکفايات - المعلمين
Abstract
The aim of this research is to know the difficulties facing the competency curriculum from the point of view of female teachers in the State of Kuwait, as the research relied on the descriptive and analytical method using the questionnaire tool, and the study sample consisted of (51) teachers, the study concluded that the class time was not appropriate for the competencies curriculum, and the information of the scientific material and the value of the scientific material and activities indicate neutrality, and the paragraph of instructing the teacher to the students got great support for the teacher's feeling of enthusiasm while guiding the students. The research recommends opening the space for teachers in choosing activities in proportion to the material and giving the teacher the space in developing the competency curriculum after its application in the field.
Key words: curriculum - competencies - teachers
المقدمة

الكلمات الرئيسية