أثر التفاعل بين مستوى التحکم (المتعلم – النظام- المتعلم والنظام) ونوع التوجيه (موجه– غير موجه) بوحدة قائمة على التعلم التکيفى وفقا لأساليب التعلم على تنمية مهارات استخدام محرکات البحث لدى طلاب شعبة تکنولوجيا التعليم

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

هدف هذا البحث إلى معرفة أثر الوحدة القائمة على التعلم التکيفي على تنمية مهارات استخدام محرکات البحث لدى طلاب شعبة تکنولوجيا التعليم، کما هدف إلى معرفة أثر مستوى التحکم (المتعلم – النظام – المتعلم والنظام)، وکذلک أثر نوع التوجيه (موجه، غيرموجه)، وأثر التفاعل بين مستوى التحکم، ونوع التوجيه بوحدة قائمة على التعلم التکيفي وفقا لأساليب التعلم، وذلک على تنمية التحصيل المعرفي والأداء العملي المرتبطين بمهارات استخدام محرکات البحث لدى طلاب شعبة تکنولوجيا التعليم، وقد تکونت عينة البحث من (90) طالبًا من طلاب الفرقة الثالثة شعبة تکنولوجيا التعليم، تم توزيعهم وفقًا للتصميم التجريبي للبحث على ست مجموعات بواقع (15) طالبًا في کل مجموعة، وقد أسفر البحث عن مجموعة من النتائج أهمها: فاعلية الوحدة القائمة على التعلم التکيفي بصرف النظر عن مستوى التحکم، ونوع التوجيه من خلال وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات أفراد العينة ککل في القياس القبلي والقياس البعدي لاختبار التحصيل المعرفي، وبطاقة ملاحظة الأداء العملي لمهارات استخدام محرکات البحث، لصالح القياس البعدي، ووجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات طلاب المجموعات الثلاثة في القياس البعدي لاختبار التحصيل المعرفي وبطاقة ملاحظة الأداء العملى المرتبطين بمهارات استخدام محرکات البحث ترجع إلى الأثر الأساسي لمستوى التحکم (المتعلم، النظام، المتعلم والنظام) لصالح المجموعة التي استخدمت مستوى التحکم (المتعلم والنظام)، ثم المجموعة التي استخدمت مستوى التحکم (المتعلم)، ووجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات الطلاب الموجَّهين والطلاب غير الموجَّهين في القياس البعدي لاختبار التحصيل المعرفي وبطاقة ملاحظة الأداء العملى المرتبطين بمهارات استخدام محرکات البحث لصالح الطلاب الموجَّهين، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات الطلاب في المجموعات الستة للبحث في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل المعرفي، وبطاقة ملاحظة الأداء العملي لمهارات استخدام محرکات البحث ترجع إلى أثر التفاعل بين مستوى التحکم (المتعلم، النظام، المتعلم والنظام)، ونوع التوجيه (موجه – غير موجه).
الکلمات المفتاحية:
التعلم التکيفي – أسلوب التعلم- مستوى التحکم – التوجيه – محرکات البحث.
The effect of interaction between the level of control (learner -system -learner and system) and the type of guidance (guided –non guided) in a unit based on adaptive learning according to learning Styles in developing using search engines skills
among Educational Technology department students
 
Abstract
    The current research aimed to identify the effect of a unit based on adaptive learning in developing the skills of using search engines among Educational Technology department students. It also aimed to identify the effect of the control level (learner - system - learner and system) and As well as the effect of the type of guidance (guided – non guided) investigating the impact of the interaction between the control level and the type of guidance in a unit based on adaptive learning according to learning Styles in developing academic achievement and practical performance associated with the skills of using search engines among Educational Technology department students.
    The research sample consisted of (90) students in Educational Technology department, the third year. Students were distributed according to the experimental design of the study into six groups: (15) students in each group. The results of the research refer to: (1) The effectiveness of the unit based on adaptive learning, regardless of the level of control and the type of guidance, since there are statistically significant differences at the level of (0.05) between the mean scores of the sample as a whole in the pre-measurement and post-measurement of the academic achievement test, and the practical performance observation card for the skills of using search engines in favor of the post-measurement.
    There are also statistically significant differences at the level of (0.05) among the mean scores of the students of the three groups in the post-measurement of the academic achievement test, and the practical performance observation card for the skills of using search engines due to the Basic effect of the control level (learner, system, learner and system) for the group using the control level (learner and system), then the group using the control level (learner). There are also statistically significant difference at the level of (0.05) among the mean scores of guided and non-guided students in the post-measurement of the academic achievement test and the practical performance observation card associated with the skills of using search engines in favor the guided students.
    There are no statistically significant differences at the level of (0.05) among the mean scores of the six groups in the post-measurement of the academic achievement test, and the practical performance observation card of the skills of using search engines due to the effect of the interaction between the control level (learner, system, learner and system), and the type of guidance (guided / non-guided).
key words:
Adaptive learning - learning style - control level - guidance - search engines.

الكلمات الرئيسية