أثر استخدام إستراتيجية قائمة على التعلم المستند إلى الدماغ فى تدريس الرياضيات على تنمية التحصيل الأکاديمى وبقاء أثر التعلم وبعض عادات العقل لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوى أنماط السيطرة الدماغية المختلفة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى استقصاء أثر استخدام إستراتيجية قائمة على التعلم المستند إلى الدماغ فى تدريس الرياضيات على تنمية التحصيل الأکاديمى، وبقاء أثر التعلم، وبعض عادات العقل، لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائى ذوى أنماط السيطرة الدماغية المختلفة ، وقد اُستخدم المنهج شبه التجريبى القائم على تصميم المجموعتين: التجريبية والضابطة ذوى القياس القبلى والبعدى ، وتکونت عينة البحث من (120) تلميذ وتلميذة من تلاميذ الصف الخامس الابتدائى ، تم اختيارهم بطريقة مقصودة من مجتمع البحث الأصلى والمتمثل فى جميع تلاميذ الصف الخامس الابتدائى الذين يدرسون فى المرحلة الابتدائية بمحافظة الغربية، خلال الفصل الدراسى الأول للعام الدراسى 2017/2018م، وقد تکونت المجموعة التجريبية من (60) تلميذ وتلميذة درسوا وحدة "المجموعات" من کتاب الرياضيات للصف الخامس الابتدائى باستخدام الإستراتيجية قائمة على التعلم المستند إلى الدماغ ، کما تکونت المجموعة الضابطة من (60) تلميذ وتلميذة درسوا نفس المحتوى بالإستراتيجية المعتادة ، وتم تطبيق أدوات البحث والمتمثلة فى: الاختبار التحصيلى ومقياس بعض عادات العقل على مجموعتى البحث، ومقياس السيطرة الدماغية على تلاميذ المجموعة التجريبية فقط؛ لتصنيفهم في ضوء نمط سيطرتهم الدماغية ، وقد أسفرت النتائج عن وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (a ³ 0.05) بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة فى التطبيق البعدى لکل من: الاختبار التحصيلى ومقياس بعض عادات العقل لصالح المجموعة التجريبية وبحجم تأثير مرتفع ، کما أثبتت نتائج تحليل التباين الأحادي عدم وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (a ³ 0.05) بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية فى التطبيق البعدى لکل من: الاختبار التحصيلى ومقياس بعض عادات العقل تُعزى إلى متغير نمط السيطرة الدماغية (أيمن – أيسر – متکامل) ، کما أسفرت النتائج عن عدم وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (a ³ 0.05)  بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين البعدي والبعدي المؤجل؛ مما يدل على بقاء أثر التعلم لدى تلاميذ المجموعة التجريبية للوحدة المختارة، کما أشارت النتائج أيضاً إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً عند مستوى (a ³ 0.05) بين درجات تلاميذ المجموعة التجريبية فى التطبيق البعدى للاختبار التحصيلى ومقياس بعض عادات العقل. وفى ضوء النتائج أوصى البحث بضرورة تطبيق واستخدام الإستراتيجية القائمة على التعلم المستند إلى الدماغ فى تعليم وتعلم الرياضيات بالمرحلة الابتدائية ، وضرورة الاهتمام بالتدريب على تنمية عادات العقل لدى المتعلمين بمختلف المراحل الدراسية من خلال تدريس الرياضيات ، وقد قدم البحث مجموعة من الدراسات والبحوث المقترحة فى هذا الصدد.
الکلمات المفتاحية:
          إستراتيجية – إستراتيجية قائمة على التعلم المستند إلى الدماغ – عادات العقل – أنماط السيطرة الدماغية المختلفة – تلاميذ المرحلة الابتدائية.
 
The Effect of Using A Mathematics Brain-Based Learning Strategy on Developing Academic Achievement, Prolonged Impact of Learning, and Some Mental Habits of Primary Fifth Grade Students With Different Brain Control Patterns.
 
Dr. Yasser Abdel Reheem Bayomy
Associate Professor of Mathematics Curriculum and Instruction
Faculty of Education - Tanta University
 
The present study investigates the effect of using a mathematics brain-based learning strategy on developing academic achievement, prolonged impact of learning, and some mental habits of primary fifth grade students with different brain control patterns.
The study used a quasi-experimental design with two groups: experimental and control and two assessments: pre and post. The purposely selected sample of the study comprised (120) fifth graders: males and femalesrepresenting fifth graders studying at El-Gharbia governorate during the first term of the academic year 2017/2018.
The experimental group comprised 60 students: males and females who studied (the Groups) unit of the fifth grade mathematics bookusing the proposed mathematics brain-based learning strategy. The control group of the study comprised (60) students: males and females who studied the same content based using traditional learningstrategies.
The tools of the study: an achievement testand somebrain habits Scale have were administered to both groups participating in the study. However, the brain control scale was administered only to the experimental group so as to classify them based on their brain control patterns.
The results of the study indicated there werestatisticallysignificant differences at the (a≤ 0.05) level between the mean scores of the experimental and control groups in favor of the experimental group on the post administration of both the achievement test and somebrain habits Scale. However, using ANOVA, the results indicated there were no statistically significant differences at the (a≤ 0.05) level between the mean scores of the experimentalgroup on the post administration of both the achievement test and somebrain habits Scale due to the Brain Control Pattern variable (right - left - integrated).
The results also indicated there were no statistically significant differences at the (a≤ 0.05) level between the mean scores of the experimentalgroup on the post and the delayed post administration of both the achievementtest and somebrain habits Scale indicating the prolongation of the learning effect among the group on the selected unit.
The result also indicated there was astatistically significant positive correlation at the (a≤ 0.05) level between the mean scores of the experimental group on the post administration of the achievement test and somebrain habits Scale.
Based on these results, the present study recommends adopting the mathematics brain-based learning strategy in teaching and learning mathematics in the primary stage of education. The study also recommends paying a great attention to the importance of training on developing and promoting mind habits among learners across the various stages of mathematics education. The present study proposes a number of related studies of interest.
 
Key words:
 
Strategy - Brain-Based Learning Strategies–Mind habits - Brain Control Patterns - Elementary school students - Mathematics Education.
 
 
 

الكلمات الرئيسية