فاعـلـية مـدخــــــل تحـليـل المـهـام في علاج الأخطاء الإملائية الشائعة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

المخلص: هدف هذا البحث إلى: علاج الأخطاء الإملائية الشائعة لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي، وذلک من خلال مدخل تحليل المهام، وقياس فاعليته.
ولتحقيق الهدف أعدت الباحثة ما يأتي:
1-     بناء قائمة تحديد الأخطاء الإملائية الشائعة لدى تلميذات المرحلة الابتدائية.
2-     اختبـار القواعد الإملائية لدى تلميذات الصف السادس الابتدائي.
3-     دليل المعلم لاستخدام مدخل تحليل المهام في علاج الأخطاء الإملائية الشائعة لدى تلميذات الصف السادس الابتدائي.
4-     اختيار عينة البحث عشوائيًا من تلميذات الصف السادس الابتدائي، وتقسيمها إلى مجموعتين، إحداهما تجريبية، والأخرى ضابطة.
5-     تطبيق اختبار القواعد الإملائية على المجموعتين التجريبية والضابطة تطبيقًا قبليًا، ثم تدريس القواعد الإملائية باستخدام مدخل تحليل المهام  للمجموعة التجريبية، في حين تدرس المجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة، ثم تطبيق اختبار القواعد الإملائية على تلک المجموعتين تطبيقًا بعديًا.
بعد الانتهاء من التجربة تم إجراء المعالجة الإحصائية لدرجات التطبيقين القبلي والبعدي، وتم التوصل إلى النتائج الآتية:
1-     يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسطي درجات تلميذات المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار القواعد الإملائية بعديًا لاختبار لصالح متوسط درجات تلميذات المجموعة التجريبية.
2-     يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسطي درجات تلميذات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي في اختبار القواعد الإملائية لصالح متوسط درجاتهم في التطبيق البعدي.
3-      تحقق مدخل تحليل المهام فاعلية مقبولة في علاج الأخطاء الإملائية الشائعة لدى تلميذات الصف السادس الابتدائي.
ومن توصيات هذا البحث:

إعداد نشرات تربوية لتوعية المعلمين بأهمية مدخل تحليل المهام کطريقة تثير اهتمام التلاميذ في التدريس ولها أثر على التحصيل الدراسي.
ضرورة توجيه معلمي اللغة العربية من قبل مشرفي اللغة العربية في المرحلة الابتدائية إلى أهمية علاج الأخطاء الإملائية الشائعة.

Summary
This research aims at correcting the spelling mistakes of 6 grade students through the introduction of task analysis, and to measure its effectiveness
In order to achieve such goals, the researcher prepared the following:

Stating a list of common spelling mistakes for primary schoolgirls.
Check the spelling rules for six grade students.
A teacher's guide to use task analysis approach to correct common spelling mistakes for six  grade students.
Randomly choose the research sample from the six grade students and divide it into two groups, one is experimental group, and the other is control group.
Applying the pretest to the experimental and control groups, and then teaching the spelling grammar using the task analysis for the experimental group, while the control group studies in the usual way, then test the spelling grammar for both groups.

After completion, Statistical treatment of pre and post application scores was performed, and the following results were reached:

There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the mean scores of the students of the experimental groups and the control groups in the posttest in the testing spelling   in favor of the average scores of the students of the experimental group.
There is a statistically significant difference at the significance level (0.05) between the mean scores of the experimental group students in the pre and posttest in favor of average scores in posttest.
 The task analysis approach has achieved acceptable effectiveness in correcting common spelling mistakes for 6 grade students.

 
Recommendations
Preparing educational leaflets to educate teachers about the importance of task analysis approach as a methodology used in raising student interest in teaching and its impact on academic achievement.
The need for Arabic language teachers to be directed by Arabic language mentors at the elementary stage to the importance of correcting common spelling mistakes
Keywords: Task analysis- common spelling mistakes

الكلمات الرئيسية