مدى امتلاک أعضاء هيئة التدريس في کلية الأميرة رحمة في جامعة البلقاء التطبيقية لکفايات تکنولوجيا التعليم من وجهة نظر الطلبة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

  هدفت الدراسة التعرف إلى درجة امتلاک أعضاء هيئة التدريس في کلية رحمة بجامعة البلقاء التطبيقية لکفايات تکنولوجيا التعليم من وجهة نظر الطلبة، وبيان الفروق في درجة امتلاک أعضاء هيئة التدريس في کلية رحمة في جامعة البلقاء التطبيقية لکفايات تکنولوجيا التعليم من وجهة نظر الطلبة تعزى للمتغيرات الديمغرافية (الجنس، والتخصص، والسنة الدراسية).
تکون مجتمع الدراسة من جميع طلبة البکالوريوس في کلية الاميرة رحمة الجامعية\جامعة البلقاء التطبيقية والبالغ عددهم (700) طالبا وطالبة موزعين على أربعة اقسام، وتم سحب عينة عشوائية طبقية حسب نسبة الطلبة في کل قسم بحيث تکونت العين من (300) طالب بنسبة 40% تقريبا، واستخدمت الدراسة منهج المسح الاجتماعي بالعينة.
أظهرت نتائج الدراسة ان درجة امتلاک أعضاء هيئة التدريس في کلية رحمة بجامعة البلقاء التطبيقية لکفايات تکنولوجيا التعليم من وجهة نظر الطلبة على کافة مجالات الدراسة انها من المستوى المرتفع، وان مجال التصميم التعليمي جاء بالمرتبة الأولى من حيث متوسط الدرجة الکلية يليه طرق التدريس ثم استخدام التقنيات التعليمية. وأظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس والسنة الدراسة، فيما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثرالتخصص، وکانت الفروق لصالح تخصصي الخدمة الاجتماعية والانحراف والجريمة. واوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بتدريب أعضاء هيئة التدريس في الجامعات على الکفايات التکنولوجية.
الکلمات المفتاحية: امتلاک، کفايات، تکنولوجيا التعليم، الجنس، والتخصص، والسنة الدراسية.
ABSTRACT
The present study aimed to identify the extent to which the faculty members at Rahma College, Al-Balqa Applied University possess educational technology competencies from the students’ viewpoints. The study also sought to clarify the differences in the degree to which the faculty members possess educational technology competencies which might be attributed to the demographic variables (gender, major and grade). The study population consisted of all the undergraduate students at Princess Rahma University College, Al-Balqa Applied University totaling (700) students divided into four departments. A stratified random sample was drawn according to the percentage of students in each department so that the final sample consisted of (300) students. Added to that, the study made use of the social survey method. The results of the study showed that the faculty members at Rahma College at Al-Balqa University have a high level of applied educational technology competencies from the students’ viewpoints. The field of educational design came first in terms of the total degree, followed by teaching methods and then the use of educational technologies. The results of the study showed that there were no statistically significant differences due to the sex or the grade. However, the results showed that there are statistically significant differences due to the specialization, and the differences were in favor of the Social Service and Delinquency and Crime majors. The study recommended the need for paying the due attention to training the faculty members at universities on technological competencies.
Keywords: possession, competences, educational technology, major, grade.

الكلمات الرئيسية