مدى توفر المعايير المهنية لدى معلمات التربية الفنية في المرحلة المتوسطة من وجهة نظر المشرفات التربويات بمدينة الرياض

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

يهدف البحث التعرُّف على مدى توفر المعايير المهنيَّة لمعلمات التَّربية الفنيَّة بالمرحلة المتوسطة من وجهة نظر المشرفات التَّربويَّات، وکذا الفروق بينهم تبعاً لاختلاف قطاعات التدريس(الحکومي-الأهلي)، والتوصل إلى مقترحات يمکن أن تعزز اکتساب المعلمات للمعايير المهنية من وجهة نظر المشرفات التربويات. لتحقيق ذلک تم تصميم استبانة تشمل المعايير مقسمة إلى ثلاثة محاور هي (التمکن من المادة العلمية، الأداء التدريسي، التطور المهني) طبقت على (35) مشرفة تربوية للتربية الفنية، وقد خلص البحث إلى النتائج الآتية: حصل معيار طرق التَّدريس على المرتبة الأولى، بينما معيار التطور المهني على المرتبة الأخيرة، کما وجدت فروق ذات دلالة إحصائيَّة بين متوسطي توفر المعايير المهنيَّة لصالح معلمات التَّربية الفنيَّة في المدارس المتوسطة الأهليَّة، ومن أهم المقترحات التي يمکن أن تعزز اکتساب معلمات التَّربية الفنيَّة للمعايير المهنيَّة التي ذکرتها المشرفات التَّربويات للتربية الفنية کما يلي: تطور المعلمة ذاتها من خلال حضور البرامج وورش العمل والدورات، والاطلاع على ما هو جديد دائمًا في مادة التَّربية الفنيَّة، من خلال البرامج الفنية والتعليمة. من أهم توصيات البحث: ضرورة وضع خطة شاملة لتدريب جميع معلمات التَّربية الفنيَّة بالمرحلة المتوسطة لإعدادهن على أساس المعايير المهنيَّة التي تمکنهن من أداء المهارات الخاصة بالتدريس، وتزويدهن بالأدلة الإرشاديَّة عن أهميَّة إدارة الذات وکيفيَّة تطويرها.
Abstract:
The current research aims to identify the availability of professional standards among female art education teachers in the intermediate stage from the viewpoint of educational supervisors, and to examine the statistical significant differences among the sample's mean depending on the different sectors of school (public - private). A questionnaire was designed including the art teachers professional standards, which were divided into three sections (mastery of content knowledge, teaching performance and professional development) the research sample were (35) art education supervisors. The research revealed the following results:  The standards of teaching methods ranked first, while the standards of professional development ranked last, there are statistical significant differences between the two averages of the availability of professional standards among art education female teachers in favor of the private middle school teachers. The most important suggestions for ways to enhance art education female teachers' acquisition of professional standards as mentioned by art education supervisors are the following: the development of the teacher by attending training programs and workshops, searching and finding out what is new in art education field through self- learning and art programs. The research recommended that there is a need for a comprehensive plan to train all female art education teachers to be prepared according to the art professional standards that enable them to perform special skills of teaching, providing teachers with guidelines about the importance of self-management and how to develop it

الكلمات الرئيسية