دور جامعة الکويت في تنمية الوعي السياسي لدى طلبتها وعلاقتها ببعض المتغيرات

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة دور جامعة الکويت في تنمية الوعي السياسي لدى طلبتها من وجهة نظر الطلبة، والکشف عن الفروق ذات الدلالة الاحصائية في آراء طلبة الجامعة  نحودور جامعة الکويت في تنمية الوعي السياسي تعزى للمتغيرات التالية: الجنس- الکلية- السنة الدراسية. فکان منهج الدراسة المنهج الوصفي، وکانت أداة الدراسة استبانة، وبلغت عينة الدراسة (239) طالبا وطالبة، وأظهرت نتائج الدراسة أن لجامعة الکويت دورايجابي في تنمية الوعي السياسي لدى طلبتها، حيث جاءت النتائج مرتبة کما يلي: حصل دور جامعة الکويت في تنمية الوعي السياسي في الجانب القيمي على درجة مرتفعة بمتوسط حسابي(3.14)، وحصل دور جامعة الکويت في تنمية الوعي السياسي في الجانب المهاري على درجة مرتفعة بمتوسط حسابي(2.90)، وحصل دور جامعة الکويت في تنمية الوعي السياسي في الجانب المعرفي على درجة مرتفعة بمتوسط حسابي(2.89). کما أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة احصائية في آراء الطلبة في متغير السنة الدراسية بين السنة الدراسية (الرابعة فأعلى) والسنة الدراسية(الأولى) لصالح طلبة السنة الدراسية (الرابعة فأعلى).
الکلمات المفتاحية: الوعي السياسي، جامعة الکويت.


 
Abstract:
The present study aims to identifying the role of Kuwait University in developing the political awareness of its students from the students' point of view   and revealing the differences in the university students’ opinions  about the role of Kuwait University in developing political awareness.
The study approach was descriptive and the study tool was a questionnaire applied on the students of Kuwait University in the second semester of the 2017-2018 academic year. The sample of the study was 239 students. The finding of the study showed that Kuwait University has an active and positive role in developing the political awareness of its students.
The findings were as follow:The role of Kuwait University in developing the political awareness in the value side was high with an average of (3.14). The role of Kuwait University in developing political awareness in the skillful side reached a high degree with an average of ( 2.90). The development of political awareness in the cognitive side was high with an average of  (2.89). The study showed that there were differences in the views of the students in the variable of the academic year between the academic year (fourth and higher) and the academic year (first) in favor of the (fourth and higher).

الكلمات الرئيسية