فاعلية برنامج إرشادي جمعي في خفض السلوک العدواني لدى طالبات الصف السادس الابتدائي بالباحة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى  الکشف عن فاعلية برنامج إرشادي جمعي في خفض السلوک العدواني لدى طالبات الصف السادس بمدينة الباحة، ولتحقيق أهداف الدراسة فقد تم استخدام المنهج شبه التجريبي، وتم اختيار عينة من الطالبات القصدية  بلغت ( 30)طالبة وتم تقسيمهن الى مجموعة تجريبية ( 15 )طالبة‘ و مجموعة ضابطة( 15)طالبة  ،وتمثلت ادوات الدراسة في بناء برنامج ارشادي مستند على أسس النظرية السلوکية تکون من (15) جلسة ارشادية‘ واستخدام مقياس للسلوک العدواني وتم التحقق من خصائص السيکومترية للادوات المستخدمة ، وقد تم تطبيق البرنامج الارشادي على المجموعة التجريبية لمدة شهر ونصف.
توصلت نتائج الدراسة إلى أن البرنامج الارشادي فعال في خفض السلوک العدواني على الدرجة الکلية وفي الأبعاد الثلاثة العدوان الجسدي والعدوان اللفظي والعدوان النفسي واتلاف الممتلکات، وأن هناک فروق بين أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة لصالح المجموعة التجريبية في القياس البعدي في تخفيض السلوک العدواني، کما توصلت نتائج الدراسة إلى ن البرنامج الارشادي قد استمر اثره خلال شهر لدى الطالبات، وقد حافظت الطالبات على المستوى المنخفض من السلوک العدواني سواء على الدرجة الکلية أو على الأبعاد الثلاثة وهي البعد الجسدي والبعد اللفظي والبعد النفسي وتلاف الممتلکات، وبناء على نتائج الدراسة تم التوصل الى  جموعة من  التوصيات ومن ابرزها الاهتمام بالطالبات في هذه المرحلة العمرية والعمل على تطبيق البرنامج الارشادي على هذه الفئة حتى يتم التخلص من السلوک العدواني لديهن.
الکلمات المفتاحية: البرنامج الارشادي، السلوک العدواني. المرحلة الابتدائية.
Abstract
Effectiveness Of Group Counseling Program In Reducing Aggressive Behavior Of Sixth Grade Female Student At Al Bahah.
The objective of the present study was to identify the effectiveness of a collective counseling program to reduce the aggressive behavior of sixth grade students in Al-Baha area. To achieve the objectives of the study, a measure of aggressive behavior was developed and its cytometric characteristics were evaluated. A sample of (15) female students in experimental group and (15) female students to control group. The student program was applied to the experimental group for approximately one month and half.
The results of the study showed that the extension program is useful in reducing aggressive behavior on the overall score and in the three dimensions of physical aggression, verbal aggression, psychological aggression and damage to property. And that there are differences between the experimental group and the control group in favor of the experimental group in telemetry in reducing aggressive behavior , The results of the study also found that the extension program lasted for one month in the students and maintained a low level of aggressive behavior Whether on the whole degree or on the three dimensions of physical dimension and the dimension of verbal and psychological dimension and the destruction of property, and based on the results of the study was out some recommendations, including attention to students at this age and work on the application of the program Counseling on this category until their aggressive behavior is eliminated.
Keywords: Counseling Program, Aggressive Behavior.
 
 

الكلمات الرئيسية