اثر حجم العينة في دقة تقدير قدرة الفرد ودالة معلومات الاختبار

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت هذه الدراسة لتحديد اثر حجم العينة على تقدير دالة معلومات الاختبار وقدرة الفرد باستخدام النموذج الثلاثي، وتکونت عينة الدراسة من 1230طالب، حيث قام الباحث بتطبيق اختبار رياضيات للصف التاسع الاساسي للفصل الدراسي الثاني2018-2019 مکون من 60 مفردة اختيار من متعدد، على ثلاثة مستويات للعينة(300،400،530) طالب، واستخدم الباحث برنامجي التحليل الاحصائي SPSS  , Bilog-mg لتدريج مفردات الاختبارات، توصلت النتائج الى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند تقدير متوسطات دالة معلومات الاختبار تعزى لاختلاف حجم العينة، وتبين بعد اجراء المقارنات البعدية ان الفروق لصالح العينة(530) مقابل العينتين (300)، (400)، أي ان دقة تقدير دالة معلومات الاختبار تزداد بزيادة حجم العينة. وتوصلت نتائج الدراسة ايضاً الى وجود فروق في المتوسطات الحسابية للخطأ المعياري لتقديرات قدرة الافراد ذات دلالة إحصائية تعزى لتغير حجم العينة، وتبين بعد اجراء المقارنات البعدية ان الفروق لصالح العينة(530) مقابل العينات الاخرى، وهي ما تؤکدة نتيجة الفروق بين المتوسطات للخطأ المعياري لتقدير قدرة الافراد حيث کان هناک فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات الخطأ المعياري لتقديرات قدرة الافراد لحجم العينة، ولصالح العينة (530) الکبيرة، اي ان قيمة الخطأ المعياري لتقديرات قدرة الافراد تتناسب عکسياً مع حجم العينة، وهذا يعود ربما الى ارتباط حجم العينة بالخطأ المعياري، حيث ان زيادة حجم العينة يقلل من الخطأ المعياري للتقدير، وبالتالي تزيد الدقة في تقدير القدرة.
الکلمات المفتاحية: دالة معلومات الاختبار، قدرة الفرد، دقة التقدير
 
 
 
 
 
 
Abstract
This study aimed to determine the effect of the sample size on estimating the function of test information and the ability of the individual using the triple model. The study sample consisted of 1230 students, where the researcher applied a mathematics test for the ninth grade for the second semester 2018-2019 consisting of 60 multiple choice items, on three levels of the sample (300,400,530) students, The researcher used the two statistical analysis programs, SPSS, Bilog-mg, to scale the vocabulary of the tests. The results concluded that there were statistically significant differences when estimating the averages of the test information function due to the difference in the sample size. , (400), that is, the accuracy of the estimation of the test information function increases with the increase in the sample size. The results of the study also found that there are differences in the arithmetic averages for the standard error for the estimates of the individuals ’ability to be statistically significant due to the change in the sample size. Individuals where there were statistically significant differences between the standard error averages for the estimations of individuals ability for the sample size, and for the benefit of the large sample (530), That is, the value of the standard error of the individual's ability estimates is inversely proportional to the sample size, and this is probably due to the correlation of the sample size with the standard error, as increasing the sample size reduces the standard error of the estimate, and therefore increases the accuracy in the power estimate.
Keywords: test information function, individual ability, accuracy of assessment.
 

الكلمات الرئيسية