الوحدة النفسية وعلاقتها بالأفکار اللاعقلانية لدى طالبات المرحلة الثانوية في مدينة الباحة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة انتشار الشعور بالوحدة النفسية وعلاقتها بالأفکار اللاعقلانية لدى طالبات المرحلة الثانوية بمدينة الباحة، کما هدفت للکشف عن درجات کل من الشعور بالوحدة النفسية والأفکار اللاعقلانية لدى عينة الدراسة، والتعرف على درجة الفروق في مستويات هذه المتغيرات لدى عينة الدراسة تبعا لمتغيرات(الصف الدراسي – مستوى تعليم الأم – العمر) واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي بصورته الارتباطية وأجريت الدراسة على عينة عشوائية طبقية من طالبات المرحلة الثانوية بمدينة الباحة مکونة من (684) طالبة، بما يمثل( 33%) من المجتمع الکلي للدراسة، طبق عليهم مقياس الوحدة  النفسية من أعداد (الدليم وعامر، 2004) ومقياس الأفکار اللاعقلانية من(أعداد الريحاني، 1985) وقد توصلت الدراسة لعدد من النتائج کان أهمها:   وجود علاقة ارتباطية طردية (موجبة ) وتقدر ب(0.308) وهي قيمة ذات دلالة إحصائية عند(α≤0.01) بين الوحدة النفسية والأفکار اللاعقلانية لدى طالبات المرحلة الثانوية بمدينة الباحة، انخفاض درجة الشعور بالوحدة النفسية لدى طالبات المرحلة الثانوية في مدينة الباحة حيث بلغ المتوسط الحسابي 60.32 ووزن نسبي 50.42، انخفاض درجة الأفکار للاعقلانيه لدى طالبات المرحلة الثانوية في مدينة الباحة حيث بلغ المتوسط الحسابي 90.64 ووزن نسبي 62.94، عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات عينة الدراسة على مقياس الشعور بالوحدة النفسية والتي تعزى لمتغيرات ( الصف الدراسي – مستوى تعليم الام – العمر) وعدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات عينة الدراسة على مقياس الأفکار اللاعقلانية التي تعزى إلى متغيرات (الصف الدراسي – مستوى تعليم الأم - العمر) وبناء على هذه النتائج توصلت الدارسة إلى التوصيات التالية : تعزيز  البرامج الإرشادية التي تدعم خفض الشعور بالوحدة النفسية للطالبات وذلک من خلال الندوات والمؤتمرات وجلسات المناقشة والحوار.
الکلمات المفتاحية: درجة انتشار الشعور بالوحدة النفسية؛ الأفکار اللاعقلانية؛ طالبات المرحلة الثانوية.
ABSTRACT
 
This study aims to recognize the degree of prevalence of loneliness feeling and relation to irrational beliefs among high school female students in Al- Baha city. It also aims to detect the degrees of both of loneliness feeling and irrational beliefs in the study sample, and to identify differences degree in the levels of these variables (grade – mother education level- age).The study adopted the correlative descriptive approach and was conducted on a stratified random sample from high school female students in Al-Baha city composed of (684) female students representing (33 %) of the total study community. The scale of loneliness prepared by (Al-Dalim and Amer, 2004) and the scale of irrational beliefs prepared by  (Al Raiyhani, 1985)were applied. The current study concluded to some results, the most important: there was a correlative direct (positive) relationship estimated at (0.308) which is a statistically significant value standing at (a ≤ 0.01) between loneliness and irrational beliefs among high school female students in Al- Baha city, and low of degree of loneliness feeling among high school female students in Al- Baha city where the mean was standing at (60.32) and a relative weight at )62.94(. Results of the study pointed out that there were no statistically significant differences among means of respondents scores on the scale of loneliness feeling according to the variables of (grade, mother education level- age),it is also pointed out that there were no statistically significant differences among means of respondents scores on the scale of irrational beliefs according to the variables of (grade, mother education level- age).
Based on these results, the study recommended the followings: enhance counseling programs that support in reducing loneliness feeling for female students through conducting symposia, conferences, discussion and dialogue sessions        
 
Keywords: loneliness feeling, irrational beliefs, high school female students       

الكلمات الرئيسية