العلاقة بين اساليب المعاملة الوالدية والذکاء الوجداني لدى طالبات المرحلة المتوسطة بمنطقة الباحة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف التعرف على العلاقة بین أساليب المعاملة الوالدية والذکاء   الوجداني ، الفروق بين أساليب المعاملة الوالدية لدى عینة الدراسة في ضوء بعض المتغيرات  (التقدير في العام الماضي - مستوى تعليم الأب - مستوى تعليم الوالدين - المستوى الاقتصادي للأسرة) ، الفروق بين درجات الذکاء الوجداني لدى عینة الدراسة في ضوء بعض المتغيرات (التقدير في العام الماضي - مستوى تعليم الوالدين - مستوى تعليم الأم - المستوى الاقتصادي للأسرة)،وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي، وتکونت عينة الدراسة من(342) طالبة من طالبات جامعة الباحة، وتم اختيارها بطريقة عشوائية طبقيه ، وقد استخدمت الباحثة مقياس الذکاء الوجداني من إعداد (سکوت المعدل) ، مقياس أساليب المعاملة الوالدية  من إعداد(أمبو)، وأسفرت الدراسة عن عدة نتائج من أهمها:  وجود علاقة ارتباطية سالبة وذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) أو (0.01) بين أساليب المعاملة الوالدية للأب التالية (الحماية الزائدة، القسوة، الحرمان، الإذلال، الرفض، الإيذاء النفسي، التدخل الزائد، الإشعار بالذنب، تفضيل الأخوة، التدليل)، وبين أبعاد الذکاء الوجداني (الوعي الانفعالي الذاتي، ضبط وتنظيم الانفعالات الذاتية، التحفيز الذاتي، التعاطف، التواصل الاجتماعي)، وهذه المعاملات الارتباطية ذات الدلالة الإحصائية تراوحت من (-0.11) إلى (-0.29)، وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.05) لجميع أبعاد الذکاء الوجداني (الوعي الانفعالي الذاتي، ضبط وتفعيل الانفعالات الذاتية، التحفيز الذاتي، التعاطف، التواصل الاجتماعي)، حسب متغير التقدير في العام الماضي، وجود فروق  دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.05) لعدد (9) أساليب وهي (القسوة، الحرمان، الإذلال، الرفض، الإيذاء النفسي، التسامح، التعاطف الوالدي، التوجيه للأفضل، التشجيع)، حسب متغير المستوى الاقتصادي لأسرة ، وبناء على نتائج الدراسة أوصت الباحثة بضرورة توعية الوالدين أن ممارسة الأساليب الوالدية السلبية تؤدي إلى انخفاض مستوى الذکاء الوجداني ، الاهتمام بتوعية الوالدين ذوي مستوى التعليم ابتدائي فأقل بأهمية ممارسة أساليب المعاملة الوالدية الإيجابية والبعد عن أساليب المعاملة الوالدية السلبية
 
Abstract
 
The Relationship among Parental styles and passionate Intelligence of a Sample of a Middle - School Students in Baha area
 
     The aim of the study was to identify the identification, The relationship between parental and emotional intelligence, Differences between parental treatment methods in the study sample in the light of some variables (Last year's estimate - father's education level - mother's level of education - the family's economic level), The researcher used descriptive approach of associative, The study sample consisted of (342) female students from Al-Baha University, they were selected in a randomized manner, The researcher used the measure of emotional intelligence by (the average Scott), Scale of parental treatment methods prepared by (AMBO), the study resulted in several results, the most important of which are:the presence of a negative correlated relationship with statistical significance at (0.05) or (0.01) between parenting methods of the next father(excessive protection, cruelty, deprivation, humiliation, rejection, psychological abuse, excessive intervention, notice of guilt, brotherhood preference, pampering), and the dimensions of emotional intelligence (self-emotional awareness, control and regulation of self-agility, self-motivation, empathy, social communication), these correlation coefficients with statistical significance ranged from (-0.11) to (-0.29), there were statistically significant differences at the level of significance (0.05) for all dimensions of emotional intelligence , (emotional self-awareness, control and activation of self-agitation, self-motivation, empathy, social communication), according to the estimate variable last year, there were statistically significant differences at the level of significance (0.05) the number of (9) methods is (Cruelty, deprivation, humiliation, rejection, psychological abuse, tolerance, parental empathy, guidance for the best, encouragement), according to the variable economic level of a family, Based on the study results the researcher recommended the need to educate parents that the practice of negative parental methods lead to low level of emotional intelligence, Attention to parents' education at the level of education is primary and less important in the practice of positive parental treatment methods and away from negative parental treatment methods.

الكلمات الرئيسية